Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Gestuz SS19

Fik du læst? Her er marts' 10 mest populære artikler

Et ungt modefirma, der lukkede, en butik, der tror på personlig service og en opsang om flere kvinder i ledelser blandt månedens mest læste artikler.
Et ungt modefirma, der lukkede, en butik, der tror på personlig service og en opsang om flere kvinder i ledelser blandt månedens mest læste artikler.

1. Trods branchens anerkendelse fulgte salget ikke med: Ungt, dansk modebrand lukker

Efter seks sæsoner måtte designtalentet Ellen Pedersen sande, at hun trods anerkendelse i branchen og medieopmærksomhed ikke har fået salget til at følge efter. Hun lukkede derfor sin virksomhed forleden dag.

2. “Vi har for længst besluttet, vi ikke vil være med i giganternes kamp”

Midt på Østerbro ligger en lille herrebutik, hvor man kalder sine kunder ved fornavn, hvor man har erkendt, at man ikke kan og vil konkurrere med onlinegiganterne, og hvor man har brugt ti år på at skabe et koncept, folk gerne vil være en del af. Vi har talt med stifteren af Goods, Kasper Hostrup.

Kasper Hostrup foran forretningen Goods
Kasper Hostrup foran sin butik, Goods, på Østerbro i København.

3. Tidligere modeugedirektør Camilla Frank rykker til Miinto

I juni kom nyheden om, at Camilla Frank trådte ud af modebranchen og opsagde sin stilling som direktør for Copenhagen Fashion Week for at indtræde i en nyopslået digital stilling hos Matas. Men nu er hun rykket tilbage i moden og har fået den nyopslåede stilling som Head of Fashion hos Miinto.

4. Nyt denimbrand satser på hurtighed og lavest mulige priser

Denim Project har på ganske kort tid etableret sig på det kompetetive jeansmarked med markedsdrevet design og lave retailpriser – men hvordan hænger det sammen med markedets stigende krav om bæredygtig produktion? Vi har talt med stifter Steffen Gjøttrup.

5. Månedens jobrotationer: Februar 2019

Modebranchen er omskiftelig. Det viser sig også på jobfronten, hvor februar bød på en stribe jobrotationer, som er samlet i vores oversigt her. Læs blandt andet om Pandoras nye CEO, Hvisks massive oprustning af PR-teamet og bestyrelsestilgange i About Vintage og Day et.

6. Gestuz henter Head of PR & Marketing til at øge international vækst

I midten af marts kom det frem at Maria Baré Johansen den 1. april ville sætte sig i sædet som brandets nye PR-ansvarlige. Målet er at styrke brandudviklingen både ude og hjemme.

7. Les Deux fortsætter væksten: “Det er vigtigt, at vi formår at tjene penge og ikke blot er en hype”

2018 var et godt år for Les Deux. Det nyeste årsregnskab viste, at både bruttofortjeneste og bundlinje er skudt i vejret for brandet, der i januar gjorde sig bemærket på catwalken under Copenhagen Fashion Week for første gang.

Les Deux
Les Deux-kampagne AW18.

8. Nu åbner Uniqlo i København – datoen er på plads

Mange havde ventet i spænding på at Japans svar på H&M ville løfte sløret for åbningsdatoen for brandets første danske butik efter de i efteråret 2018 annoncerede sin ankomst. På februars sidste dag blev det afsløret at åbningen sker den 4. april 2019.

9. “Smid silkeskoene og grib magten”

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag talte vi med CEO i Illum Jeanette Aaen, der fortalte om, at kvinder skal være bedre til at flage deres succeser og opfordrede samtidig virksomheder til at gå den ekstra mil, det kræver at få kvindelige kandidater ind i topledelsen.

10. Nyt inkluderende sportsbrand vil donere 10 procent af alt salg til velgørenhed

Stifterne bag det helt nye sportsmærke Planet Nusa, Mille Skat og Kristine Esmer, vil foruden velgørenhed sætte fokus på kvinder i alle størrelser.