Selvom den efterhånden ikoniske danske skokoncern Ecco har 55 år på bagen, er der stadig godt gang i salget af deres komfortable sko. Det viser et nyt årsregnskab, som Ecco fremlagde tirsdag aften.

Her fremgår det nemlig, at koncernen i 2018 har realiseret sit bedste resultat nogensinde. Omsætningen landede på 1,31 milliarder euro, svarende til 9,8 milliarder kroner, hvilket er en forøgelse på cirka tre procent sammenlignet med året før. Også bundlinjen er løftet betydeligt og viser, at koncernen tjente 201 millioner euro eller 1,5 milliarder kroner, hvilket er en fremgang på mere end otte procent siden 2017.

“Det er meget tilfredsstillende for vores medarbejdere at se deres hårde arbejde og entusiasme belønnet med så gode resultater – især når man tager i betragtning, at detailbranchen er i så stor forandring og står overfor mange udfordringer,” udtaler CEO Steen Borgholm i regnskabet.

Succes med Direct-to-Consumer

Ifølge det nye regnskab, har Ecco stor succes med såkaldt Direct-to-Consumer-salg via både deres egne butikker og e-handel – mere end 50 procent af Eccos sko sælges nemlig, ifølge koncernen selv, via egne kanaler. Herunder vækstede de salget i deres fysiske butikker med 10 procent, hvorimod onlinesalget voksede endnu mere og steg med hele 36 procent.

Det skyldes især en øget interesse fra det nordamerikanske og asiatiske marked, hvor salget forøgedes med henholdsvis 13 og 11 procent i 2018.

“Ecco er i kontakt med mange millioner forbrugere hvert år. Vi har stadig meget at gøre, før vi kan sige, at vi udnytter det fulde potentiale af dette indenfor både vores markedsføring, salg og driftsmodel. Vi vil fortsætte med yderligere investeringer i udviklingen af nye produkter, hvilket vil hjælpe os med at generere en bæredygtig og sund vækst for Ecco også i de kommende år,” afslutter Steen Borgholm.

Ecco blev stiftet i 1963 i Sønderjylland, hvor koncernen stadig har hovedsæde i dag. Virksomheden har 21.300 ansatte på verdensplan og sælger sine sko i 99 lande hovedsagligt via sine 2250 egne butikker.