Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Nyt denimbrand satser på hurtighed og lavest mulige priser

Med markedsdrevet design og lave retailpriser har Denim Project udset sig en plads på jeansmarkedet – men hvordan hænger det sammen med markedets stigende krav om bæredygtig produktion?
Med markedsdrevet design og lave retailpriser har Denim Project udset sig en plads på jeansmarkedet – men hvordan hænger det sammen med markedets stigende krav om bæredygtig produktion?

Danmark og denim virker til at være en god kombination. Der er i hvert fald skudt et væld af danske mærker, der alle har denim som hovedfokus, de senere år. For eksempel herremærkerne Just Junkies og Why 7, der fra hver sin ende af prisskalaen præger denimmarkedet. Nu slutter Denim Projects lavpris-jeans, der bevæger sig i et univers af tidstypiske og letafkodelige designs, sig til den meget kompetitive slagmark.

“Vi bringer de laveste retailpriser, ikke bare på jeans, men generelt, til markedet. Vi mener, at der er et hul i lavprissegmentet, som vi kan udfylde. For os er det vigtigste, at vores kunder tjener godt, så vi har en stor mark-up for dem, når de køber ind. Vores mission er at ‘conversion’-raten stiger for dem, altså antallet af kunder, der går ind i butikken og rent faktisk gør et køb, stiger. Det handler om volumener for os, og om at få mange og store kunder hurtigt på, så vi kan holde priserne nede,” fortæller Steffen Gjøttrup, ejer af Denim Project. På kvindesiden har man længe mikset eksklusive styles med billige add-ons, men den tendens er, ifølge Steffen Gjøttrup, først ved at rykke over til mændene nu. Og det vil de udnytte ved at placere sig klods op ad de dyrere mærker, så de bliver et naturligt tilkøb. Indtil videre med ganske fin succes.

“Vi har i løbet af de første fire måneder fået 150 forhandlere i Europa. Men vi satser på at ramme 200, når dørene lukker for indkøb på AW19-sæsonen,” siger han og afslører, at de samlet set er gået fra 0 til 100.000 styks i brandets første spæde levetid, og at de hurtigt har fået nogle vigtige internationale key accounts. Målet er da også at vokse hurtigt. Ja, ambitionen er faktisk at fordoble styksalget hvert år fremadrettet.

Erfarne kræfter i ejerkredsen

Når man så effektivt indtræder på markedet, bliver man også mødt med nogle forhindringer, der kan være svære at overkomme som nyopstartet brand. Derfor har Steffen Gjøttrup og partner Kristoffer Vandsø allieret sig med for eksempel Kronstandt- og Just Junkies-ejer Thomas Olesen og Jannik Andersen, ligeledes ejer af Just Junkies. De har blandt andet hjulpet med lagerlogistik samt finansiering af den store produktion, der gør brandets produkter så billige. Den mangeårige Superdry-mand Thor Enevoldsen, der var med til at etablere brandets position i Skandinavien, har også sluttet sig til det erfarne hold.

“Thor er blevet en del af ejergruppen, fordi vi manglede én, der kunne udvikle salget. Han er god til at sætte rammer op, gøre salget smartere og give os feedback på, hvordan varerne og kollektionerne vil klare sig i butikkerne,” fortæller han og fortsætter:

“Og det er vigtigt for os, da vi er markedsdrevne. Vi tilpasser os så at sige markedet. Det betyder, at hvis vores kollektion primært indeholder brede bukser, men slutforbrugerne i Spanien efterspørger slim jeans, så laver vi det. Alt det, vi laver, er med henblik på, at det skal sælge hurtigt i butikkerne, så vi er hurtige til at tilpasse os både på levering og design,” siger han og fortæller, at de nu arbejder på at skabe brand awareness gennem for eksempel planlægning af shop-in-shops, og at de allerede nu breder salgsmålskiven endnu mere på grund af Thor Enevoldsens indtræden i teamet og hans store netværk.

Fokus på forretning før bæredygtighed 

100.000 solgte jeans på kort tid og en lavprisorienteret forretningsstrategi lyder ikke særligt miljøvenligt. Og det rejser unægteligt nogle spørgsmål i dag, hvor bevidstheden – også fra forbrugernes side –  i større og større grad er rettet mod en øget ansvarsbevidsthed fra modefirmaer og særligt udi denim. Så hvordan forholder man sig til bæredygtighed, når man som nystartet, kommerciel denimvirksomhed befinder sig midt i en tid, hvor der er ekstremt fokus på det aftryk, som produktionen af et par jeans sætter på kloden?

“Markedet peger mod bæredygtighed, helt klart. Men jeg har arbejdet hos G-Star i fire år, og her har jeg været vidne til, hvor meget bæredygtighed kræver for selv en kæmpe virksomhed som deres. Vi er helt opmærksomme på, at vi gerne vil tænke det ind i vores forretning og har diskuteret det heftigt internt. Men ‘first things first’ for os. Vi skal først bygge noget op, før vi kan tage næste skridt, og vores fokus som opstartsvirksomhed har ligget et andet sted. Jeg forventer, at vi i fremtiden kommer til at implementere bæredygtighed. Og så skal der ikke kunne sættes en finger på dét, vi gør,” siger han og afslutter:

“Dét, vi vil nu og her, er at sætte 100 procent ind på lavprismarkedet, hvilket jeg også mener, vi er lykkedes med.”