Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Blanche
Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Bare Blanche

Feminint, men råt. Enkelt, men interessant. Blanche viste endnu engang, at de ser bæredygtighedens dogmer som et mulighedsfelt frem for en begrænsning.
Feminint, men råt. Enkelt, men interessant. Blanche viste endnu engang, at de ser bæredygtighedens dogmer som et mulighedsfelt frem for en begrænsning.

Blanche, AW19, Tycho Brahes Planetarium, tirsdag den 29. februar, klokken 13.00.

Danske Blanche har fra start haft bæredygtighed som det centrale omdrejningspunkt i deres design. Noget, der umiddelbart lægger op til begrænsninger, men for Blanche virker det mere som et felt af muligheder. Som for eksempel det care label, der er printet stort bagpå ryggen af en T-shirt, der viser, at den er Svanemærket og produceret i Portugal. Eller de nye uldvarianter af sidste sæsons denimbøllehat lavet i overskudsmateriale. For der er noget fint i et brand, der her i en tid, hvor miljø og klimaforandringer aldrig har været mere relevant, sikrer, at hvis materialerne ikke er certificerede, så kan de til gengæld genanvendes.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Med dette tredje show havde Blanche valgt at flytte location til Tycho Brahes Planetarium – en location som ikke tidligere har været anvendt til show under modeugen. Idéen var god, og på den enorme kuppel var projekteret en modefilm af fotograf Oliver Knauer. En panoramisk, næsten drømmende oplevelse, hvor tre modeller i en rå vinternatur viste kollektionen i super slow. Til gengæld var det lidt svært både at holde fokus på filmen samtidig se ned på de modeller, der kom ind på scenen nederst. Det var synd, for både film og kollektion var flot og meget Blanche.

AW19 kollektionen var mere rå og workwear-inspireret end før, men stadig med det feminine, kropsfremhævende islæt, som Blanche også bryster sig af. Der var masser af referencer til utility wear som i det rustfarvede sæt med store påsyede lommer, militære skulderstropper og hvide stikninger, der understregede den maskuline side i kollektionen. I den anden ende af spektret var en feminin slå-om kjole med yndige pufærme en flashy rød kjole samt en enkelt strik med dråbeformede ærmer i brændte nuancer. Kontrasterne kom også til udtryk i et af kollektionens key pieces, en denimkjole, hvor store fabrikslommer skabte kontrast til den kvindelige silhuet understreget af tydelige stikninger. Blandt favoritterne var også et powersuit i røde nuancer, en skulderløs tailored jakke mikset med tracksuit-bukser og ikke mindst åbningslooket, en kedeldragt i denim båret af model Mathilde Gøhler, hvor overdelen var tæt dekoreret med Blanche-logoet. Generelt var brandets logo, der normalt har fyldt meget i kollektionen, mere diskret denne sæson, som for eksempel indvævet i en hvid skjorte.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Blanche er jo på mange måder først og fremmest et denimmærke og derfor er det også interessant at se, at de i processen om at blive mere bæredygtige har valgt at substituere forskellige vaske på deres denim med laserbehandlinger, som er mere miljøvenlige, men ikke desto mindre stod bag både blå tigerstriber, forskellige indfarvninger og logoer.

Blanche-kollektionen var fin, men den store detaljerigdom kom ikke til sin ret under showet, hvilket var synd. Men kadeau for at prøve et nyt, storslået showformat af – også selvom det måske ikke helt virkede efter hensigten.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Se hele kollektionen her.