For webshopkonceptet Miinto, der har gjort en forretning ud af at sætte lokale, fysiske modebutikker i forbindelse med digitale kunder, har 2018 især været præget af internationale satsninger. I august udvidede de til Polen og i november var turen kommet til Schweiz. Det betyder, at Miinto i dag samarbejder med mere end 1800 modebutikker og partnere fordelt på syv forskellige markeder rundt om i Europa. Og det er netop denne ekspansion, der har sat sit præg på virksomhedens nye regnskabsopgørelse for det forgangne år.

I Miintos årsrapport for perioden 1. august 2017 til 31. juli 2018 ses det nemlig, at det danske koncept har formået at øge både deres omsætning – altså den kommission, de får gennem platformen – og deres handelsvolumen. Sidstnævnte steg i perioden med 30 procent og løb op på 500 millioner kroner. 

“2018 har igen været et vidnesbyrd på, at vores forretningsmodel virker og er skalérbar ved både at have profitabel vækst i de eksisterende markeder og indtage nye markeder. Fokus det seneste år har været på dels at sikre et skalérbart marketing-setup, dels at udvikle vores digitale platform. Det vil sige, at udvikling af vores digitale kanaler, lokal marketing og bedre oplevelser i butikker og online driver væksten,” siger CFO Jørgen Flarup Gosvig i en pressemeddelelse om virksomhedens nye resultater.

Investeringer presser bundlinjen hos Miinto

Miintos kernemarkeder er dog fortsat Danmark, Norge, Holland og Sverige, hvoraf specielt Holland har oplevet stor vækst med næsten en fordobling af omsætningen i forhold til året før. Men selvom udvidelsen af eksportmarkederne har givet pote, har satsningerne også sat sit præg på bundlinjen hos Miinto Holding ApS, der ender med et minus på 47,3 millioner kroner.

Ifølge selskabet selv, skyldes underskuddet netop de massive investeringer i at øge omsætningen og i de fortsatte udviklinger af Miinto-platformen. Dette er dog en del en af en langsigtet vækststrategi, som bakkes op af Miintos investorkreds. En strategi, som blandt andet har medført, at Miinto har øget investeringerne i både den digitale platform og lokale marketingaktiviteter med 50 procent i perioden. Også den nye vækst forventes at blive geninvesteret heri, fortæller Jørgen Flarup Gosvig, der mener, det er afgørende, hvis man skal fastholde markedsandele:

“Det er realiteten i vores branche, hvor teknologien og brugeroplevelsen er et kardinalpunkt. Det er helt nødvendigt for, at vi kan give den mest personlig online kundeoplevelse og skabe omsætning og trafik til vores partnere,” siger han videre.

Miinto startede i 2018 med 25 lokale partnere i Polen, men forventer at runde 150 inden for de første to år. I Schweiz forventer de at have 50 lokale modepartnere i løbet af det første år.