Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Vibskov i Paris, termojakker af genbrugsplast og et møde mellem kreativ og kunstig intelligens

Henrik Vibskov udforsker den franske retail-scene, mens Matinique har kastet sig over taskerne og Anne Vest har indgået et højst usædvanligt samarbejde.
Henrik Vibskov udforsker den franske retail-scene, mens Matinique har kastet sig over taskerne og Anne Vest har indgået et højst usædvanligt samarbejde.

Ugen har stået i økonomiens tegn, da de noget overraskende resultater fra Black Friday kom frem, men herudover er tiden præget af de regnskaber, som ruller ind nu. Vi har blandt andet set på OnlyBy Malene Birger og Boozt.

En, der virkelig fylder i avisspalterne for tiden, er Anders Holch Povlsen, som denne uge fik det fulde ejerskab over skokæden Bianco. I starten af 2016 købte han sig ind i kæden med 100 millioner kroner, hvilket gav ham et ejerskab af 75 procent af virksomheden. Nu har han så købt stifteren, René Piper Laursen, samt dennes forretningspartner ud, så han, Anders Holch Povlsen, er eneejer.

Henrik Vibskov popper op i Paris

I går slog Henrik Vibskov for første gang dørene op for en pop-up butik i Paris, der i modsætning til hans andre butikker bliver udelukkende fyldt med brandets egne produkter. Dette sker for primært at kunne vise både nye og eksisterende kunder de fulde Henrik Vibskov-kollektioner.

“Da denne mulighed bød sig, var jeg begejstret over at kunne teste vores retailkoncept af – i en ny by, en ny kontekst. Retail er ikke en let disciplin og i øjeblikket kan kunder ikke finde et bredt udvalg af mine kollektioner i Paris, så jeg er glad for at kunne skabe kontakt til det eksisterende – samtidig med at skabe et nyt – publikum via disse mere intime rammer og rum. Udenfor modeugen og udenfor turistsæsonen,” skriver Henrik Vibskov på sin hjemmeside.

Fremtiden er her

Det er efterhånden en gammel nyhed, at man kan følge AI-personligheder på sociale medier. Men nu er tiden for AI kommet til designsamarbejder, hvor den 19-årige robot Miquela har indgået et samarbejde med det danske modebrand Anne Vest. Samarbejdet har resulteret i en frakke, som vil blive solgt eksklusivt i 10 Corso Como i New York frem til den 12. december.

Robotten Miquela i frakken, som hun lavet i samarbejde med Anne Vest.

B.A.S.E.C. på Code Art Fair

Det er netop blevet offentliggjort, at kunstneren Tavares Strachan skal stå bag udsmykningen af området til næste modeuges Code Art Fair på CIFF. Kunstneren, der kommer fra Bahamas, har lavet et projekt under navnet B.A.S.E.C. – Bahamas Air and Sea Exploration Center – som består af seks bomberjakker, der skal inspirere unge kvinder til at kunne klare sig selv. Al overskuddet fra jakkerne vil derfor gå til et uddannelsesprogram for unge kvinder, som skal ledes af Tavares Strachans mor, Ella Strachan, der også har syet jakkerne.

“Tavares’ nye projekt B.A.S.E.C. går perfekt i tråd med vores vision og engagement til kunst, mode og vores bys fremtid,” fortæller Kristian W. Andersen, der er direktør for CIFF og Code Art Fair om kunstnerens projekt. Et projekt som er tredelt, og starter sin rejse i Miami på tirsdag den 4. december. Herefter vil anden del finde sted under Paris’ herremodeuge, for at ende med tredje del til Københavns modeuge i januar 2019.

Bær det i Matinique

Det danske herretøjsbrand Matinique vil i starten af det nye år lancere en minimal taskekollektion af tre essentielle tasker i læder og nylon: computertaske, tote bag og weekendtaske.

“Vi har skabt en kollektion af tasker, der dækker forskellige behov i den urbane mands hverdag. Udover det maskuline og cool design med rene grafiske linjer har vi haft fokus på funktionalitet,” fortæller Lotte Boysen Goldschmidt, der er design manager hos Matinique, om den nye kollektion.

Bæredygtig termojakke

The North Face hopper med på den bæredygtige bølge og relancerer nu en af deres største produktlinjer i en mere miljøvenlig udgave. Det er linjen af letvægtsdunjakker, ThermoBall, der i den nye udgave er skabt af genanvendte plastikflasker. Den bæredygtige jakke kommer i seks farver i to versioner – med og uden hætte. De kan for eksempel købes i The North Faces nye butik, der åbnede i sidste måned på Købmagergade 25 i København.

The North Face’s bæredygtige jakke, ThermoBall Eco.

Happy Holidays fra Comme des Garçons!

Julen er traditionernes tid, og igen i år holder Comme des Garçons fast i deres eftertragtede af slagsen. Deres Happy Holidays-kollektion er i år lavet i samarbejde med ni store designere, som alle har designet en genstand til kollektionen. Det drejer sig om Alessandro Michele, Riccardo Tisci, Maison Margiela, Jean Paul Gaultier, Walter Van Beirendonck, Simone Rocha, Craig Green, Marine Serre and Stüssy. De fleste af designerne har kreeret en T-shirt med undtagelse af Riccardo Tisci og Alessandro Michele, som henholdsvis har lavet et tørklæde med de klassiske Burberry-tern og en plasticcoatet papirpose med Guccis velkendte grønne og røde striber.