Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Forbrugere efterspørger bæredygtighed – men vil ikke betale for det

En ny undersøgelse foretaget af data- og analysevirksomheden NDP Group peger på, at forbrugerne vil have etisk forsvarligt tøj – men ikke alle er villige til at betale ekstra. Og det stiller høje krav til tidens modemærker.
En ny undersøgelse foretaget af data- og analysevirksomheden NDP Group peger på, at forbrugerne vil have etisk forsvarligt tøj – men ikke alle er villige til at betale ekstra. Og det stiller høje krav til tidens modemærker.

Det er ikke kun forskere og politikere, der har klodens ve og vel højt på prioriteringslisten. Også modeforbrugerne er blevet bevidste om det aftryk, som blandt andet tøjproduktion sætter på vores verden. Det viser en ny undersøgelse fra data- og analysevirksomheden NDP Group.

En tredjedel af de adspurgte forbrugere i undersøgelsen svarede, at et mærkes bæredygtige og socialt ansvarlige adfærd er ekstremt vigtigt for dem, når de skal foretage et køb. Men selvom det lyder lovende for branchens fremtidige grønnere afsæt, så viser undersøgelsen også, at der stadig er et stykke vej endnu. To-tredjedele af dem svarede nemlig også, at de ikke er villige til at betale mere for det.

Herunder er det hovedsagligt de unge forbrugere mellem 18 og 34 år, der er mest tilbøjelige til at ville give flere penge for bæredygtige tøjvalg. Samtidig viser det sig, at kvinder i højere grad end mænd vil punge ud, hvis et brand er bæredygtigt eller socialt ansvarligt.

At integrere bæredygtighed i hele brandet

Ifølge NDP Group, betyder det altså, at der stadig står en stor opgave foran hele branchen om at kunne producere ansvarsbevidste produkter til en overkommelig pris – i hvert fald hvis de for alvor skal have forbrugerne med på vognen og dermed på sigt ændre hele modehjulet. Ifølge NPDs chief industry advisor Marshal Cohen, understreger undersøgelsen dog også, at forbrugerne har rykket sig, og at resten af modeindustrien bliver nødt til at følge trop.

“Hvis tøjmærker og -butikker skal kunne tiltrække forbrugere, især de unge og kvinder, bliver de nødt til at arbejde med sociale problematikker og uddanne og informere deres kunder med klare motiver og markering af deres bæredygtige initiativer. Brands kan ikke længere nøjes med at kommunikere dette på tøjs vaskemærker, det skal ’væves’ ind i det stof, brandet er lavet af,” siger han i en pressemeddelelse.

Det er dog ikke alle former for bæredygtighed, der er lige efterspurgt. Undersøgelsen viser også, at det er især menneskerettigheder og lønninger, der berører forbrugerne. Til spørgsmålet om, hvilke bæredygtige initiativer, der betyder noget for dem, svarede 29 procent af deltagerne netop dette. Problemer med giftige kemikalier, dyrevelfærd, spild og global opvarmning var mindre vigtigt.

Du kan læse mere om NDP Groups undersøgelse på deres hjemmeside.

Designers Remix: Vi er nødt til at agere bæredygtigt