Det danske skomærke Ivylee Copenhagen har alle dage haft det ene ben fast plantet i den australske hede. Siden Kristine Holgaard stiftede virksomheden i 2012 med sin daværende australske partner, har mærkets kernemarked været den sydlige halvkugle, hvilket nu slås fast med etablering af et datterselskab i Australien. Men selvom det altid har været en del af forretningsplanen, har den nye satsning ikke været uden omkostninger. Det fremgår af Ivylee Copenhagens nyeste årsregnskab.

Heri ses det nemlig, at perioden 2017/18 har været præget af øgede udgifter, som har afspejlet sig i årets resultat, der endte på -352.550 sammenlignet med +286.067 kroner det forgangne år. Bruttofortjenesten udgør rundt 741.198 kroner modsat 1,4 millioner kroner i 2016/17. Men ifølge brandet selv, kommer de røde tal på bundlinjen ikke som nogen overraskelse.

“Ledelsen anser årets resultat for forventet. Regnskabsåret har været præget af øgede omkostninger til udbygningen af webshop, samt forberedelse og etablering af datterselskab i Australien,” skriver Ivylee Copenhagen i regnskabets ledelsesberetning. De fortsætter:

“Ivylee Copenhagen har valgt at etablere sig direkte på markedet i Australien, hvor man historisk set har haft gode resultater og markedsposition. Ledelsen forventer således vækst og et forbedret resultat i 2018/19.”

Ivylee Copenhagen lancerede deres første kollektioner eksklusivt i Australien, som også den dag i dag er deres største marked. Siden har brandet dog også udvidet til flere europæiske og amerikanske markeder, og i dag sælges brandets sko i cirka 160 butikker verden over.

”Jeg vil hellere have færre penge og mere frihed”