Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, UDDANNELSE

Sådan målretter du designuddannelsen mod drømmejobbet

Hvad kan du som ung designstuderende gøre for at ruste dig bedst muligt til den karriere, der venter? Vi har spurgt tre nye designere om deres bedste råd til studietiden. 
Hvad kan du som ung designstuderende gøre for at ruste dig bedst muligt til den karriere, der venter? Vi har spurgt tre nye designere om deres bedste råd til studietiden. 

“Det er min oplevelse, at mange danske dimittender ikke helt er på et konkurrencedygtigt niveau, hvis de skal ansættes i en stilling som designer.” Sådan udtalte designer Freya Dalsjø i sidste uge om dimittenderne fra de danske modeuddannelser. Det er ifølge hende i høj grad op til dig som studerende selv at tage ansvar for dit uddannelsesforløb og vejen til dit drømmejob.

Med en designuddannelse indenfor mode uddanner du dig til en branche med ekstremt skarp konkurrence om pladserne i et snævert felt, der også presses hårdt af internationale talenter. Derfor kræver det, at du bruger al din tid og energi på at blive bedre, hvis du vil være forrest i feltet, lyder det fra de unge designere Tobias Birk Nielsen, Elaine Hersby og Nicoline Borum Dalgaard, der alle tre er godt i gang med at slå deres navne fast på modescenen. Vi har bedt om deres bedste råd til, hvordan du som designstuderende kan fokusere din uddannelse.

Invester al din tid

De danske designuddannelser er fuldtidsstudier, hvor det forventes, at du bruger omkring 40 timer om ugen på undervisning, selvstudie og hjemmearbejde.

Elaine Hersby: “Hvis du ikke vil det her 120 procent, så kan du lige så godt droppe ud med det samme. Du skal være villig til at bruge al din tid på at blive bedre end de andre studerende. Da jeg gik på Margretheskolen, var der mange af mine medstuderende, som gik hjem og holdt fri, når undervisningen var færdig. Selv gik jeg derimod hjem og øvede mig hele aftenen på alt det, jeg havde lært i løbet af dagen. Al den dygtiggørelse har hjulpet mig til hurtigt at kunne etablere mit eget brand, da jeg var færdig med uddannelsen. Vi er mange om buddet, og man må ’slå de andre ud’, hvis man vil det her. Det er vildt svært og hårdt at skabe sit eget brand, og man skal være forberedt på at opleve modstand ind i mellem. Men så må man i gang igen og bare blive ved, og den udholdenhed er god at have med sig allerede fra skolen af.”

Tobias Birk Nielsen: “Gennem min studietid har jeg haft 15-18 timers arbejdsdage uden undtagelse. Hvis jeg skal give et godt tip til studietiden, er det at gøre det til en mission at prøve så meget af som muligt i form af teknikker, metoder og tværfaglige projekter på de første år og turde lave projekter, der ikke umiddelbart synes oplagte. Jeg lavede for eksempel et projekt sammen med Fritz Hansen, hvor jeg brugte overskudsmaterialer fra deres produktion. Her lavede jeg tøj af utraditionelle materialer som træ, og idéen med tøjet var, at det skulle kunne skilles ad og samles til et møbel. Det er i studietiden, at det er risikofrit at tage chancer og slå sig på nogle idiotiske idéer, og hvor du har tiden til at prøve ting af og finde en æstetisk vej. Det kan man ikke tillade sig på samme måde, når man står som enten ansat eller selvstændig. Man laver rigtig mange projekter på designskolen, og de handler selvfølgelig alle sammen om tøj, men det er en god idé at teste andre felter af også. Så kan du lære noget nyt og tage den erfaring med tilbage til moden, og på den måde kan du skabe noget helt nyt.”

Find en mentor og en god praktikplads

En væsentlig – og ofte obligatorisk – del af designuddannelsen er at være i praktik hos etablerede designere. Et praktikophold giver dig et netværk og en mulighed for at se, hvordan en virksomhed drives og giver forståelse for, hvordan branchen er skruet sammen.

Nicoline Borum Dalgaard: “Jeg havde været i praktik hos Marques’Almeida i London under min uddannelse og havde åbenbart gjort mig bemærket – både med min tekniske kunnen og min danske indstilling til tingene. I Kolding er der altid tid til en ostemad, mens man udarbejder smågeniale designidéer. Her havde jeg lært værdien i at være nysgerrig og hjælpe hinanden, og det tog jeg med mig ind i mit praktikophold, hvilket gjorde, at jeg stod i stor kontrast til de designstuderende fra London.

Ved praktikkens afslutning bad jeg vores studio manager hos Marques’Almeida om at give mig feedback på forløbet. Det var åbenbart første gang, en praktikant havde stillet krav til det i alle de år, hun havde arbejdet der. Det viste jo et vist overskud, at jeg reflekterede over både min personlige og firmaets udvikling, og det blev taget godt imod. Efter endt uddannelse ville jeg gerne have professionel feedback på min portefølje, inden den skulle sendes ud til firmaer – og så var det jo en god undskyldning for at bibeholde kontakten til de folk, jeg havde mødt under praktikken. Så jeg sendte min portefølje til Marques’Almeida for at få den set igennem, og så viste det sig, at timingen var god. De havde en ledig stilling på deres tekniske designteam, og ville have mig over til to dages prøve. Det opkald blev starten på min karriere, da jeg efterfølgende blev ansat og var der i halvandet år.”

Elaine Hersby: “Efter min uddannelse var jeg i praktik som designer hos Henrik Vibskov i et halvt år, hvor jeg lærte en masse om at drive en virksomhed. Det var for egen regning, hvilket var hårdt, men det var det hele værd. Det var vigtigt for mig at forstå, hvordan jeg kunne forene hele den kreative og udtryksmæssige del af mit virke som designer med business-delen. Og så har Henrik virket som en mentor for mig – både under min praktik, men også den dag i dag, hvor jeg stadig ringer til ham, hvis det brænder på. Han har blandt andet hjulpet mig, da jeg havde en kopisag, og det var ham, der lærte mig, at jeg skulle udnytte mine kontakter og bede om hjælp fra mit netværk. Lige da jeg startede op som selvstændig, havde jeg ikke mange penge til et modeshow. Men med hjælp fra mine venner kunne jeg afholde mit første show uden de store omkostninger. De hjalp mig med alt lige fra hår og makeup til modeller, produktion og afvikling, for ellers havde et show i den størrelse ikke kunnet lade sig gøre. Og showet gav mig rigtig god presseomtale, og det fik sat det hele i gang.”

Find dit specialområde

Det kan være en fordel at være god til mange ting indenfor sit felt – men spørger du Tobias Birk Nielsen og Nicoline Borum Dalgaard, er det endnu bedre at være ekspert på ét område.

Tobias Birk Nielsen: “Man skal huske, at uddannelsen repræsenterer en meget lille del af hele din karriere, så det er vigtigt at eksperimentere og lege med det, du laver. Prøv at komme ud af din komfortzone og afsøg nogle grænser. På den måde lærer du nemmere dine faglige kompetencer at kende, og det gør det muligt at finde ét område at specialisere sig i. Det bliver man nemlig ellers ikke bedt om som designstuderende, og selvom det er fedt at være god til mange ting, så er det bare endnu federe at være specialist i et par enkelte.”

Nicoline Borum Dalgaard: “Jeg har set utroligt mange porteføljer i mit arbejde hos Marques’Almeida, og en helt generel ulempe i folks profiler er, at de gerne vil vise, at de kan lidt af det hele. Men du behøver ikke at kunne det hele. Hvis du elsker at arbejde med strik, så udarbejd en stærk strikprofil og glem modeillustrationerne. Det er der ikke nogen, der vil løfte en beskyldende pegefinger mod dig for. Det er utroligt beundringsværdigt at møde studerende, der virkelig har taget stilling til deres færdigheder og drømme. Alle de andre færdigheder skal der nok blive tid til at arbejde på.”

Elaine Hersby: “Man skal ikke bare lave tøj, fordi man gerne vil lave pænt tøj og altid godt har kunnet lide det. Du skal have en vision med det, du laver – det er dér, du bliver interessant, og her du skal opbygge din identitet som designer. Jeg bruger selv dansen meget, fordi jeg har en baggrund her, og det er dén profil, som adskiller mig fra andre designere.”

Tobias Birk Nielsen

Tobias Birk Nielsen blev færdiguddannet fra KADK i 2017, og har siden 2016 arbejdet som selvstændig med sit brand i eget navn. Her har han skabt seks kollektioner, som alle er blevet præsenteret via videoproduktioner, som han også selv producerer, og som er blevet et af Tobias Birk Nielsens varetegn.

Elaine Hersby

Elaine Hersby blev færdiguddannet fra Margretheskolen i 2016, hvorefter hun startede i praktik hos Henrik Vibskov. Efter praktikperioden startede hun et brand i eget navn, som hun siden sin debut ved modeugen SS17 har været en del af den københavnske modeuge med. Elaine Hersbys kollektioner henter altid stærk inspiration i dansen, ligesom der ofte er dansere involveret i hendes shows. 

Nicoline Borum Dalgaard

Nicoline Borum Dalgaard blev færdiguddannet fra Designskolen Kolding i 2016. Under uddannelsen var hun i praktik hos det engelske modehus Marques’Almeida i fire måneder. Efter endt uddannelse blev Nicoline Borum Dalgaard ansat som technical designer hos Marques’Almeida, hvor hun har arbejdet, indtil hun for nyligt sagde op for at søge nye eventyr i London.