Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Navne

Manden bag Danmarks første street-butik: “Man skal turde droppe sine bestsellere”

Kim Carlsen, manden bag Danmarks første streetwear-butik, Flavour, fortæller her om at holde en fysisk butik kørende i 25 år, at overleve i en digital tidsalder og at præge det danske gadebillede.
Kim Carlsen, manden bag Danmarks første streetwear-butik, Flavour, fortæller her om at holde en fysisk butik kørende i 25 år, at overleve i en digital tidsalder og at præge det danske gadebillede.

Et kvart århundrede. Så længe kan de færreste prale af at have haft deres egen butik. Ikke desto mindre er det, hvad Kim Carlsen, manden bag livsstilsforretningen Flavour har formået. Siden dørene blev slået op i 1993, har Flavour med Kim Carlsen i spidsen præget – ikke kun streetwear-scenen – men også modebilledet generelt i Danmark. Carlsen har desuden spillet en stor rolle i at udbrede kendskabet herhjemme til mærker som G-star, Stüssy og Eastpak i sin rolle som butiksindehaver, men også som distributør af streetwear i firmaet Jive Company.

Det er derfor en rutineret herre, Fashion Forum fanger til en snak om det omskiftelige butiksmiljø i en storby som København, og det præcise indre punker-kompas, der har guidet ham mod successer i 25 år. Men hvordan holder man butiksflammen i live i så mange år?

“Jeg er overbevist om, at vi stadig eksisterer efter 25 år, fordi vi har været tro mod vores livsstilskoncept,” forklarer han og uddyber:

“Man kan selvfølgelig være tro mod sit koncept på mange måder, men nogle gange kan det være så rendyrket et koncept, at man knækker halsen, fordi man så ikke følger med markedet. Vi har ikke været bange for at træde fra. Vi har turdet stoppe med noget populært, selvom det solgte godt. Når det blev for kommercielt, så ændrede vi simpelthen kurs. Det kan påvirke butikkens særpræg, hvis man hænger fast i et mærke eller et item for længe,” siger Kim Carlsen om hemmeligheden bag det langtidsholdbare butikskoncept.

“Det, der samtidig er interessant og vigtigt, er, hvordan modecyklussen bevæger sig, og hvordan tendenser puffer til hinanden. Hvis det for eksempel er caps, der populært i øjeblikket, så bliver beanien omvendt mindre interessant. Det gælder derfor om, at følge med og være et skridt foran udviklingen,” fortæller den rutinerede butiksindehaver.

At drive en fysisk butik i en digital tidsalder

Flavour har overlevet både finanskrisen og den digitale shoppings massive indtog i modelandskabet. Og netop forholdet mellem retail og e-commerce, er noget, der ligger Kim Carlsens hjerte nært. Han er selvsagt passioneret omkring de fysiske butikker, hvad de kan, og hvad deres rolle er i modebilledet. Men ligeså passioneret han er, ligeså kritisk er han, hvis den fysiske butik, ikke lever op til sin rolle.

“Jeg arbejder ud fra devicen, at det tredimensionelle, altså en butik, har en fordel frem for det todimensionelle. Jeg tror, at situationen omkring e-commerce og retail vil finde et leje i den nærmeste fremtid. Men hvis man som retailer vil overleve, skal man også forstå, at det netop er et tredimensionelt felt, vi arbejder i – og den slags kan man ikke skabe på nettet,” forklarer Kim Carlsen og fortsætter:

“Man skal spille lidt på de gamle dyder. Jeg mener nemlig ikke, at nogen ønsker at frasige sig den service og rådgivning, man kan opleve i en fysisk butik, og at man samtidig kan få sit produkt med sig med det samme. Hvis man kan skabe den gode oplevelse, så kan de fysiske butikker overleve. Men man kan ikke forvente at få succes, hvis man står som en kasseoperatør og venter på sine kunder – så er man under afvikling, så er man uden fremtid,” siger han og understreger i samme åndedrag, at han og Flavour netop har været i bevægelse hele tiden. De har konstant prøvet at flytte grænserne for, hvad en forretning skal kunne.

“Vi er gået fra at være en mere rå street-forretning til en decideret modebutik. Vi har hele tiden leget med det kommercielle, selvom vi fik stryg for det fra vores street-bagland i starten. I dag er vi også anderledes, idet vi har cirka 30 procent accessories i butikken. Men vi vil ikke have bare mærkernes bi-produkter. Vi køber sokker fra dem, der laver de bedste sokker, tasker fra dem, der laver de bedste tasker og så videre. Vi køber det, som brands er bedst til, ikke bare deres fyld,” forsikrer han.

Den punkede tilgang

Selvom det efterhånden er mange år siden Kim Carlsen traskede gennem de københavnske gader med en hanekamsfrisure og læderjakke, så har han aldrig lagt sin punkede attitude og det frisind, han fandt i sin ungdoms subkultur, bag sig. Han har hele tiden haft modet til at gå mod strømmen med sig.

“Det er er det, der har gjort Flavour anderledes. Vi blev toneangivende i 90’erne, fordi vi valgte at have en hel, separat sneaker-afdeling, faktisk allerede i 1994, og der var, så vidt jeg ved, ingen andre, der havde det på daværende tidspunkt. Vi valgte også tidligt at satse på tasker, vi gik satsede hårdt på at få Eastpak ud i Danmark – og det virkede. Vi solgte vel 4000 tasker på ét år, da vi peakede. Dér udfordrede vi taskemarkedet. Det havde man ikke set før,” forklarer han

“Det var også et højdepunkt da jeg sammen med mit agentur, var med til at sætte gang i mainstream sneakers-bølgen i Danmark. Jeg fik i 1997, tror jeg det var, agenturet på pumas nye sport/lifestyle-serie. Jeg arbejdede allerede med dem på deres Dassler-linje. Men efter vi fik agenturet på den nye linje, blev der åbnet for gummisko til tøjbutikkerne i København. Derfra begyndte man i Danmark at kigge mere kommercielt på sneakers,” siger Kim Carlsen og afslutter:

“Vi har løbende satset på ting, der ellers var fastlåste i andre brancher. Vi ser på ting, og tænker: ’det kan vi da også gøre’, og så gør vi det. Og det vil vi fortsætte med.”

Kim Carlsen og Flavour fejrer jubilæet med en event i forretningen i Skindergade i København fredag den 31. august,  hvor alle er velkomne.