En stærk trio

De danske influencere og tidligere henholdsvis moderedaktør og assisterende moderedaktør på Costume, Thora Valdimarsdottir og Jeanette Madsen, har kastet sig ud i nye mode-eventyr. Sammen med det ikoniske danske modehus Birger Christensen har de skabt et helt nyt brand ved navn Rotate x Birger Christensen. Brandets første kollektion af kjoler, der – tro mod duoens velkendte stil – balancerer det feminine med det cool, vil blive officielt lanceret under Copenhagen Fashion Week til august og solgt hos Birger Christensen i København.

En sommer pop-up

Der er ikke noget som sommer på solskinsøen Bornholm. Det ved også den danske smykkedesigner Katrine Nexø, der derfor har valgt at slå dørene op til en pop-up butik i Svaneke fra juli til august, hvor øens smykkeglade feriegæster kan få fingrene i designerens udvalg af egyptisk inspirerede sølvsmykker.

Butikken har åbent fra den 9. juli til den 4. august og har adresse på Storegade 16 i Svaneke.

Katrine Nexø.

København, København, København

Det er ikke nogen hemmelighed, at København lige nu nyder godt af hele verdens betagelse af den skandinaviske levestil og æstetik. En af dem, der har forelsket sig hovedkulds i byen, er det amerikanske brand Rails – da brandet skulle skyde deres nye efterårslookbook faldt valget nemlig på København som lokation, såvel som danske Liv Friis-Larsen som fotograf og danske Michela Strate som model. Skandi-pakken er komplet. Men hvis det ikke er nok, har brandet også besluttet at deltage på CIFF-messen i København for første gang til august for yderligere at styrke deres fokus på det nordiske marked.

Det amerikanske brand Rails’ kampagne, der er skudt i København.

Endnu et nyt dansk brand ser dagens lys

Den danske modebranche bugner af dygtige designere, ambitiøse iværksættere og brands med noget på hjerte. Og nu kan endnu et nyt navn tilføjes til listen. Apati er navnet på et nyt dansk brand, stiftet af Morten Graversen, hvor målet er at fokusere på kvalitet samtidig med en realistisk økonomisk strategi. Det betyder blandt andet, at brandets første kollektion udelukkende er baseret på forudbestillinger, med henblik på kun at skulle producere dét, der bliver bestilt.

Apati er klar til at udstille sin anden kollektion på CIFF til august.

Apati.

En kort fornøjelse

Det er ikke mere end et halvt år siden, at den evigt voksende H&M-koncern kunne løfte sløret for deres nyeste tilføjelse til brandporteføljen: /Nyden. Men nu har brandets stifter og CEO, Oscar Olsson, allerede valgt at sige farvel og tak. Hvorfor han trækker sig kun tre måneder efter første kollektion blev lanceret i april, og hvad det kommer til at betyde for det stadig nye H&M-brand, er endnu uvist.

Når to modeikoner går sammen

Kalenderen siger juli, og det betyder for mange, at det er tid til at sætte farten ned og gå på ferie. Men den internationale modebranche står aldrig stille – i hvert fald ikke, når det kommer til den evigt voksende liste af designsamarbejder. For nyligt kom nyheden, at det britiske modehus Burberry og ditto britiske designikon Vivienne Westwood har slået pjalterne sammen om en ny kollektion. En kollektion, som bliver Burberrys første under kreativ ledelse af Riccardo Tisci, og som har til formål at kaste nyt lys på gamle klassikere. Kollektionen lanceres til december og salget heraf går til velgørenhedsorganisationen Cool Earth.

To celebre samarbejder

Celebrity endorsement har alle dage været en populær disciplin, når det handler om at markedsføre og sælge et produkt. Men det er ikke hver dag, at man formår at skrive kontrakt med kendisser af en kaliber som den genopståede, amerikanske rapper Eminem og sangfuglen Beyoncé. Ikke desto mindre har begge denne uge offentliggjort, at de midt i musikkarrieren har taget sig tid til at gå ind i mode. Eminem har herunder indgået samarbejde med Rag & Bone om en mini-kollektion, der officielt lanceres med en pop-up butik i London i dag. Også Beyoncé har taget tid ud af sin ellers travle koncertkalender og samarbejdet med modehuset Balmain om en kollektion – denne dog med et velgørende formål. Kollektionen sættes til salg i dag i Balmains flagskibsbutik i Paris og overskuddet herfra doneres til United Negro College Fund.