“Jeg ved fra min egen kreative proces, at mange ting udspringer af fejl, eller fordi du er gået gennem den forkerte dør. Man lærer meget af det uplanlagte. Leg betyder, at alting kan ske, leg kan få de studerende til at gå veje, de slet ikke burde,” fortæller Henrik Vibskov, der sammen med Mads Qvistgaard, bestyrelsesmedlem i Designrådet og Christian Bason, administrerende direktør for Dansk Design Center, har kurateret Designskolen Koldings afgangsudstilling, der åbner den 28. juni i Koldinghus.

De tre designprofiler har hver stået for sit eget område af udstillingen, der under det overordnede tema “Designer – grib magten!”, er delt ind i tre underområder. Her har Henrik Vibskov, meget oplagt, stået for området Play, Christian Bason har stået for Planet og Mads Qvistgaard for People.

Og hvor det for Henrik Vibskov har været designernes kreativitet og legesyghed, der har været omdrejningspunktet, har Christian Basons i sin afdeling Planet, især lagt vægt på, at de studerende faktisk kan skubbe til magtkonstruktionerne med deres designs i form af bæredygtige løsninger på globale problemstillinger.

“Samfundets magtstrukturer er under forandring, og som designere bør vi interesse os for præcis hvordan magter skifter mellem individ og institution, mellem virksomhed og samfund, og mellem teknologi og menneske,” siger han.

Også Mads Qvistgaard fortæller om den potentielle magt, de nyudklækkede designere har. Hans People-sektion har derfor fokuseret på designs, der kan have sundhedsmæssige eller sociale effekter. Design, der har muligheden for at gøre en forskel.

“Jeg tror faktisk, de fleste designere hader ordet ’magt’. Det er ikke det, der er deres drivkraft. Jeg tror mere på den magt, der ligger i konstant at kunne udtænke bedre løsninger. Dét er vejen til at få folks opmærksomhed,” lyder hans opråb.

Upcyclet H&M og iturevne jakkesæt

To af de talentfulde designere, Lili Uyen Thuy Pham og Frederik Ingvorsen, har begge udforsket det uventede i deres afgangskollektioner fra designskolen. Begge har de også brugt deres erfaringer fra deres praktikforløb hos de parisiske modehuse Jacquemus og Maison Margiela i deres afsluttende kollektioner.

Frederik Ingvorsen har leget med en dekonstruering af herresilhouetten i sin “The Glamorous Walk of Shame”-kollektion. Her byggede han op og rev siden ned og omfavnede i den proces det uperfekte udtryk.

“Jeg måtte sy meget af tøjet op, før jeg ødelagde det igen: Alt det iturevne, alle rødvinspletterne er først tilføjet, efter en style var færdigsyet,” forklarer han og påpeger sit arbejde direkte på enten en ægte krop eller på en gine, som et element af den leg, de er blevet opfordret til at omfavne.

Lili Uyen Thuy Pham er gået til opgaven med en ide om at fusionere elementer fra high-street med det delikate håndværk, som hendes praktikophold hos Jacquemus har forstret. Hun har derfor upcyclet små dele af H&M-styles, som hun har håndplukket fra lokale genbrugsbutikker. Hun omtaler det selv som en kopiering fra de to verdener, når hun påfører de kasserede high street styles håndværksmæssige detaljer.

“I modebranchen er kopiering et fyord, noget negativt. Men jeg kan godt lide ideen; jeg kopierer både luksusvarernes unikke håndværk og den tilgængelighed, der ligger i det masseproducerede, og så opstår der noget helt nyt,” forklarer hun om sit projekts formål.

I alt vil cirka 50 nyudklækkede designere udstille deres afgangskollektioner fra Designskolen Kolding på Koldinghus fra i dag og frem til den 21. oktober 2018.