Dansk dragthistorie digitaliseres
Det Kongelige Teaters 300 år gamle bagkatalog af kostumer og dragter – en af de største og ældste af sin slags i verden – er efter ti års arbejde endelig blevet samlet i en digital database.Den digitaliseringsproces, som Det Kongelige Teaters Anne Sofie Bruun begav sig i kast med for ti år siden, kan nu endelig opleves i en samlet database. Den indeholder mere end 3000 dragtdele, der hver især gemmer på historier om unikke øjeblikke på teatrets bonede gulve og samtidig er et studie udi skrædderkunstens udvikling gennem tre århundreder.
“Vi er glade for, efter mange års arbejde, at kunne lancere dragtdatabasen. I udgangspunktet er den tænkt som et redskab til medarbejderne på Det Kongelige Teater, men den er i lige så høj grad til folk udefra, der kan få et unikt indblik i vores helt fantastiske dragthistorie,” fortæller Anne Sofie Bruun, der er kostumetekniker på Det Kongelige Teater og som begyndte det langsommelige arbejde med at digitalisere den store klædesamling for ti år siden.
Databasen indeholder et miks af nyere kreationer af for eksempel legendariske Holger Blom, der gennem en årrække var fast leverdør til Det Kongelige Teater, ældre, royale dragter, som hoffet har doneret til teatret og også dragter som teatrets skuespillere gennem tiden har brugt i privaten, dengang det var kutyme at bruge klæderne uden for teatrets rammer.
Dragterne i databasen er inddelt i en nøje systematiseret database, fortæller Anne Sofie Bruun, der har gennemgået de mange protokoller og indskrivninger, som Det Kongelige Teater har været i besiddelse af. Det har derfor været en kæmpe opgave for den kostume-glade bagkvinde.
”Databasen er blandt andet delt op efter dragttype, kunstart, årstal og så videre, så man kan finde præcis den dragt man leder efter, eller bare gå på opdagelse,” fortæller hun om samlingen, der derfor kan være værdifuldt studie i unikke syteknikker eller historiske tekstiler for både fagfolk og modeinteresserede.
Den digitale dragtdatabase er åben for alle, så nu kan du nyde frugten af det hårde arbejde, som teatret, med Anne Sofie Bruun i spidsen, har lagt for dagen for at bevare denne kulturskat.