Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Økonomi

Dansk sneakerbrand tiltrækker kapitalstærke investorer

Friheden Invest og North-East Venture har skudt et tocifret millionbeløb i ARKK Copenhagen. Pengene skal bruges til at øge den internationale vækst og konsolidering af brandet, fortæller stifterne Thomas Refdahl og Kasper Høj Rasmussen.
Friheden Invest og North-East Venture har skudt et tocifret millionbeløb i ARKK Copenhagen. Pengene skal bruges til at øge den internationale vækst og konsolidering af brandet, fortæller stifterne Thomas Refdahl og Kasper Høj Rasmussen.

“ARKK Copenhagen skal være blandt verdens ti mest indflydelsesrige sneakerbrands. Vi vil sætte et aftryk i branchen, og det kan Friheden Invest og North-East Venture hjælpe os med.”

Den ambitiøse udmelding kommer fra CEO Thomas Refdahl, der sammen med sin partner og medstifter, Kasper Høj Rasmussen, netop har løftet sløret for et helt nyt kapitel for den virksomhed de  grundlagde i 2014. Sammen har de nu solgt 28 procent af ARKK Copenhagen til Friheden Invest og North-East Venture, der har investeret et tocifret millionbeløb ind i virksomheden.

“Hos Friheden og North-East Venture oplevede vi en exceptionel forståelse for projektet. Vi tøvede med at tage investorer ind, fordi vi frygtede, at vi kunne blive tvunget i en forkert retning, men her har vi fået engagerede, spændende og udfordrende penge ind,” lyder det videre fra Thomas Refdahl i en pressemeddelelse.

De to stiftere af ARKK Copenhagen, Thomas Refdahl og Kasper Høj Rasmussen.

En god forretning

På bare fire år er ARKK Copenhagen vokset fra at være en spæd drøm om at skabe et dansk sneakersbrand med international genlyd til at være en virksomhed, der i dag afsætter mere end 90 procent af sine varer i udlandet – og det er en vækstkurve, der har vakt interesse fra eksterne, kapitalstærke investorer.

“ARKK står for et stramt koncept med stor egenart i produktsortimentet. De adskiller sig fra de rent performanceorienterede sneakers, og de kan bruges ved næsten alle lejligheder. Den position i markedet er per definition interessant,” siger modemilliardæren Niels Martinsen, som står bag Friheden Invest, men som for de fleste nok mest er kendt som manden bag tøjimperiet IC Companys (nu IC Group).

Også Martin Lumbye, CEO i North-East Venture, har valgt at investere i ARKK Copenhagen. For ham er det især bandets forretningsmæssige resultater, der har været afgørende:

“ARKK Copenhagen har kun været små tre år i markedet. Det er en mode- og designvirksomhed, hvor salget efter første år i gennemsnit er vokset med 256 procent om året, og hvor man allerede nu har vist flot og profitabel vækst. ARKK Copenhagen sælger i dag mere end 90 procent af sine sneakers i udlandet, så vi vurderer, at potentialet er stort. Det er et ambitiøst og talentfuldt team, som har skabt de resultater, og dem tror vi på,” siger han og understreger, at ønsket om at investere dog ikke udelukkende bunder i at have spottet en god forretning, men også i ønsket om at understøtte lovende virksomheder, der har nordiske rødder.

“Vi må konstatere, at vi igen oplever en dansk virksomhed, som sætter to streger under det, vi i Norden helt berettiget er internationalt anerkendte for, vores tilgang til design. De enkle, rene linjer, kommunikation og brugervenlighed overfor kunderne” siger han videre.

Kompetencer til videre vækst

Begge investorer skal med hver deres viden og erfaringer være med til at indfri ARKK Copenhagens ambitioner om at ekspandere forretningen endnu mere de kommende år.

“Med Friheden Invest og North-East Venture får vi nogle kompetencer ind i ejerkredsen og bestyrelsen, som vi har ledt efter. Vi har nået en størrelse, hvor Thomas og jeg har brug for sparring, der kan skubbe os til at levere på et endnu højere niveau fremadrettet,” afslutter medstifter og kreativ direktør Kasper Høj Rasmussen.

ARKK Copenhagen driver i dag en butik på Elmegade på Nørrebro, men afsætter hovedsagligt deres sko online via en dansk webshop og deres nyligt lancerede amerikanske ditto webshop. Derudover sælger brandet til det øvrige udland via et partnernetværk, der dækker mere end 30 lande.