Facebook Abonnér
14:19
|
25.05.2018
Jan Aachenhauer

Jan Machenhauer: Sådan arbejder vi med bæredygtighed

Hvordan arbejdes der egentlig med bæredygtighed i den danske modebranche? I forbindelse med Copenhagen Fashion Summit har Fashion Forum spurgt en række større og mindre brands om deres arbejde for en renere modeindustri. Læs Jan Machenhauers svar her.

| CSR | af Martin Mitchell

En af de mest rutinerede designere herhjemme, Jan Machenhauer, har i mere end 30 år præget den danske modescene med sine rene snit og intelligente detaljer. Hans tilgang til bæredygtighed ligger i materialerne og designets kvalitet og holdbarhed, men også i en stigende grad af bæredygtige materialer. Vi har talt med Jan Machenhauer og hans Head of Design, Line Hangaard, om GOTS-certificeringer og om at være et lille brand på en bæredygtig vej.

Hvad betyder bæredygtighed for jer?

Jan Machenhauer: “For os handler det især om at lave design og tøj, der kan holde både æstetisk og kvalitetsmæssigt. Noget som folk har lyst til at have på mange gange. Men mest af alt handler det om at undgå overproduktion. Et af de bæredygtige tiltag, vi tager lige nu, er at få nogle af vores skjorter GOTS-certificerede. Det er skjorter, fordi det er den eneste produktgruppe, som vi producerer i en relativt stor kvantitet. Indfarvningsprocessen gør, at man skal producere i store mængder, hvis man skal være på fabrikker med GOTS-certifikat. Derfor kan man hurtigt komme i klemme som et mindre brand. Vi vælger derfor kun at producere skjorter i vores klassiske farver som hvid og mørkeblå på GOTS-fabrikkerne, da det kun er dem, der bliver solgt i en stor nok volumen til, at det kan lade sig gøre økonomisk.”

Hvad er det mest udfordrende ved at producere bæredygtigt?

Jan Machenhauer: “Det mest udfordrende er at få folk til at betale det, vores produkter faktisk koster, og forstå, hvorfor de koster det. Vi har mange besøgende i butikken, som vender om, fordi vores priser er relativt høje. Det er en prioriteringssag, hvordan man vælger at bruge sine penge, men der er brug for en holdningsændring blandt forbrugerne, hvis vi skal rykke noget. Men stadig er det en udfordring at producere varerne i en god kvalitet til en overkommelig pris. Så alt i alt er det økonomien og forbrugernes indstilling, der skal passe sammen.”

Hvordan har tilgangen til bæredygtighed ændret sig i løbet af de seneste år?

Line Hangaard: “Den er blevet mere konkret og bevidst blandt forbrugerne. Før i tiden var det nok at sige, at noget var bæredygtigt. I dag er det nået bredere ud blandt kunderne, hvilken indflydelse modebranchen egentlig har på miljøet, og derfor har de også har mere styr på, hvad de vil købe og stiller andre krav. Det er langt mere i folks bevidsthed nu.”

Jan Machenhauer: “Derudover er der opstået flere certificeringsmuligheder som GOTS og Oeko Tex, hvilke også er noget, vi undersøger løbende.”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"