Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny konkurrence jagter ekstraordinært talent

Det danske high street-mærke, Vila, åbner op for det endnu uopdagede design- og fototalent med ny konkurrence. Vi har talt med stylist og influencer Thora Valdimars, der er blandt jurymedlemmerne.
Det danske high street-mærke, Vila, åbner op for det endnu uopdagede design- og fototalent med ny konkurrence. Vi har talt med stylist og influencer Thora Valdimars, der er blandt jurymedlemmerne.

“Modebranchen er en tricky størrelse, når det handler om at få sit talent frem og blive opdaget,” siger Thora Valdimars, stylist og kreativ konsulent, og en del af juryen i VILAS igangværende talentkonkurrence, hvor de søger talenter indenfor både design og foto. Hun fortsætter:

“Det handler ofte om netværk og om hvem, der har de mest spidse albuer. Af den årsag tror jeg, der er mange talenter, der går tabt. Med en konkurrence som denne kommer alle ind på lige fod, og det er talentet, det drejer sig om. Ikke hvilken skole man har gået på eller hvem man kender,” siger hun og tilføjer, at hun håber at se deltagerne tage nogle chancer, men også at de forstår, hvem slutforbrugeren er, for ”det er i den balance, at kunsten ligger, når man skaber og formidler kollektioner,” som hun siger.

Vinderne skal skabe kollektion og kampagne

Vinderne af Vila Talent Award på designsiden skal skabe en capsule-kollection bestående af fem items, der bliver produceret og solgt i Vilas butikker. På fotosiden, skal vinderen være med til at forme det visuelle look for kollektionens kampagne og skyde den i en hovedstad i Europa.

Konkurrencen løber i hele Europa, hvor hvert deltagende land vælger ét talent i begge grupper. Slutteligt vil juryen udpege de to endelige vindere, der oveni samarbejdet med Vila, hver vinder en pengepræmie på cirka 37.000 kr.

Ud over Thora Valdimars, der er tidligere moderedaktør på Costume, består juryen af As Øland, kreativ direktør for Dansk Mode og Tekstil, Jeanette Madsen, stylist, Julia Lahme, direktør i Lahme Aps, og fotograf Polina Vinogradova.

Med konkurrencen lægger Vila sig i tråd med en lang række af samarbejder med influencere og kreative talenter fra andre brancher, som man i stigende grad ser i modebranchen. Hvor designprocessen demokratiseres og er mere på linje med det modebillede, der opstår på gadeplan.

“Nogle af de store internationale modehuse har længe holdt konkurrencer, og flere brands er begyndt på det samme. Jeg tror, at når verden så konstant er i rivende udvikling, så vil der være større behov for tiltag som dette for at sikre, at man får set og hørt alle de talenter, der findes. Jeg håber personligt, at det er noget, vi kommer til at se mere til,” slutter Thora Valdimars.