Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

“Nu kan jeg virkelig mærke, at det rykker”

Fashion Forum har talt med Cecilie Bahnsen og Blanche, der netop er vendt hjem fra Paris Fashion Week, om at være i gode hænder, at få nye kunder og fordelene ved at være stærkt repræsenteret både ude og hjemme.
Fashion Forum har talt med Cecilie Bahnsen og Blanche, der netop er vendt hjem fra Paris Fashion Week, om at være i gode hænder, at få nye kunder og fordelene ved at være stærkt repræsenteret både ude og hjemme.

“Nu kan jeg virkelig mærke, at det rykker.”

Sådan lyder det fra det danske designtalent Cecilie Bahnsen, der netop er vendt hjem fra endnu en vellykket modeuge i Paris med sit brand af eget navn. Her har hun været i showroom med 12 andre brands, heriblandt den danske smykkedesigner Maria Black, gennem en fælles salgsagent.

For selvom Cecilie Bahnsen de sidste to sæsoner har valgt at holde show herhjemme, er det for hende også altafgørende at være repræsenteret i byernes by under modeugen – ikke kun fordi Paris unægtelig er den største modemetropol i verden, men også fordi Paris Fashion Week er en vigtig salgskanal for brandet.

“Vi er i showroom i Paris fire gange om året nu, og det fungerer rigtig godt. Hvor København er rigtig vigtig for os i forhold til show og presse, så er Paris stedet, hvor vi får alle vores bestillinger. Det er helt klart der, indkøberne lægger deres ordrer,” siger hun og fortæller, at det også er et spørgsmål om timing. Fordi Paris Fashion Week er rosinen i pølseenden i den internationale modeuge-kalender, har indkøberne allerede her sonderet terrænet og er klar til at placere deres ordrer.

I gode hænder
Det er dog ikke kun Cecilie Bahnsen, der denne sæson har stået for at give modeugen i Paris et dansk islæt. Også Mette Fredin Christensen og Melissa Bech har været afsted med deres stadig unge brand Blanche, der kunne åbne dørene til sit debutshow under Copenhagen Fashion Week tilbage i januar. De er gået sammen med det internationale agentur Tomorrow Ltd. i Paris, der stillede både netværk og showroom til rådighed for de to iværksættere.

“Vi valgte at teame op med Tomorrow Ltd., da de er nogle af de bedste på markedet og har et netværk af både indkøbere, presse, og influencers, der kommer forbi deres showrooms,” siger kommerciel direktør i Blanche, Melissa Bech, og fortæller, at samarbejdet også mere end levede op til forventningerne:

”Det er gået rigtig godt – vi var i rigtig gode hænder og kunne præsentere vores AW18-kollektion ved siden af mange andre etablerede, internationale brands, som Tibi, Ports 1961 og Sunnei. Alle de store indkøbere var igennem showroomet og blev booket ind for at se Blanche. Vi er kun i gang med vores anden store sæson, så det er en kæmpe ære, at de finder tid til at gennemgå kollektionen,” siger hun videre.

Nye navne til kundelisten

Både Cecilie Bahnsen og de to Blanche-stiftere er vendt hjem til Danmark med flere gode oplevelser, møder og ikke mindst ordrer i baggagen. Cecilie Bahnsen kan melde om flere nye kunder – og ikke mindst markeder denne sæson.

“AW18-kollektionen har fået en rigtig god modtagelse, synes jeg. Især har vi fået hul på det amerikanske og det koreanske marked denne sæson, hvilket jeg synes er virkelig positivt,” siger hun og fortæller, at brandet desuden har solgt ind til både Net-a-Porter og Dover Street Market gennem deres showroom i Paris.

Også Mette Fredin Christensen og Melissa Bech har fået indkøbere fra flere store modedistributører i tale i Paris, heriblandt Selfridges, MatchesFashion, Net-a-Porter, Moda Operandi og Saks Fifth Avenue.

“Vi mener, Paris er den vigtigste modeuge, når det kommer til at fokusere på det internationale marked. Det er her indkøbere fra hele verden flyver ind og afslutter sæsonen,” istemmer Melissa Bech.

Men selvom Paris er højt på prioriteringslisten, betyder det ikke, at hjemmemarkedet bliver glemt – tværtimod.

“Paris er et stort fokus for os, og vi vil helt klart bruge flere kræfter på at blive repræsenteret i Paris fremover, men vi vil altid starte i København med et show eller en præsentation,” siger den ene af de to Blanche-stiftere, der har næsten fordoblet deres kunder på flere markeder, siden hun sammen med kreativ direktør og designer Mette Fredin Christensen påbegyndte rejsen for under ét år siden.

“Generelt har AW18 været en vild sæson for Blanche. Vi mener, det er vigtigt at holde begge ben på jorden men samtidig ’reach for the stars’,” afslutter de.