Facebook Abonnér
09:59
|
20.01.2018
birkenstock Foto: Birkenstock

Birkenstock vinder retssag mod Amazon

Fremover må Amazon ikke hente kunder fra Google, hvis kunderne har stavet det tyske skobrands navn forkert.

| Viden | af Marlene Toldbod

Det tyske brand Birkenstock, der står bag de fodformede og yderst populære sandaler, har for nylig vundet en retssag mod onlinegiganten Amazon. Birkenstock krævede, at Amazon ikke længere må dirigere kunder ind på deres platform, såfremt kunderne har stavet brandnavnet forkert i Google – et krav, som en domstol i den tyske by Düsseldorf den 20. december endegyldigt vedtog. Det skriver Reuters.

Det betyder, at ordene ’Birckenstock’, ’Birkenstok’ eller lignende, som tidligere ville producere søgeresultater for Birkenstock-lignende sko på Amazon, ikke længere kommer frem. Ifølge Birkenstock er det nemlig med til at give dem et dårligt omdømme, når en kunde køber sandaler af potentiel lav kvalitet, under troen at det er dem, der har produceret dem – et problem, som de mener, at Amazon indtil nu har været bidragsyder til.

”Ifølge os er Amazon medskyldig,” fortalte administrerende direktør i Birkenstock, Oliver Reichert, tidligere på måneden til det tyske magasin Der Spiegel.

Derudover har det tyske brand meddelt, at de vil stoppe med at sælge produkter gennem Amazon i Europa, fordi de mener, at onlineportalen ikke har gjort nok for at undgå salget af falske varer. For et år siden afbrød brandet sit samarbejde med Amazon i USA af samme årsag.

Amazon selv har nægtet at kommentere på den konkrete sag, men en talsperson fra virksomheden har, ifølge Reuters, udtalt:

”Amazon forbyder salget af falske produkter. Vi arbejder ihærdigt med leverandører, sælgere og rettighedsejere for at finde og forhindre efterligninger på vores online markedsplads.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev