Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Høje forventninger til modeindustrien i 2018

Business of Fashion har netop udgivet rapporten The State of Fashion 2018. Det nye år vil især bære præg af vækst på nye markeder, digitale opdateringer og øgede forventninger fra forbrugerne – og ikke mindst ny optimisme.
Business of Fashion har netop udgivet rapporten The State of Fashion 2018. Det nye år vil især bære præg af vækst på nye markeder, digitale opdateringer og øgede forventninger fra forbrugerne – og ikke mindst ny optimisme.

Business of Fashion er stålsatte på, at gøre modeindustrien endnu bedre, end den allerede er. I denne uge er de værter for VOICES 2017 ­– en årlig begivenhed, hvor repræsentanter fra hele industrien får mulighed for at møde forskere, iværksættere og entreprenører med ønsket om at kunne dele viden og erfaringer på tværs af fagområder.

Men det er ikke alt. Business of Fashion står for andet år i træk også bag en dybdegående rapport, der har til formål at give et kvalificeret bud på, hvordan udviklingen inden for den globale modeindustri vil se ud i det kommende år

Den netop offentliggjorte rapport, kaldet The State of Fashion 2018, er udarbejdet i samarbejde med McKinsey & Company. Sammen har de indsamlet data fra både spørgeskemaer, udfyldt af 200 erhvervsledere på verdensplan, samt via dybdegående interviews med nogle af de mest indflydelsesrige og fremtidsorienterede aktører i branchen, heriblandt Chip Bergh, CEO i Levi Strauss & Co, Richard Liu, grundlægger og CEO for JD.com, Tory Burch, CEO og designer ved Tory Burch, Dame Ellen MacArthur, grundlægger af Ellen MacArthur Foundation, Victor Luis, CEO for Tapestry Inc og Marco Bizzarri, CEO for Gucci.

Overordnet set, peger rapporten på et år, der kommer til at bære præg af store forandringer inden for både forbrugere, teknologi og detail. Heriblandt vil 2018 især blive defineret af det voksende modemarked i Asien, et øget fokus på personalisering og kuraterede kundeoplevelser samt en udbredelse af kunstig intelligens som redskab i både detailhandel og produktion. Men hvad der måske er allermest fremtrædende i den nye rapport, er den øgede optimisme, som Business of Fashion og McKinsey & Company kan spore.

Optimisme for fremtiden
Ifølge rapporten eksisterer der nemlig, foruden usikkerhed og fortsatte udfordringer, også en nyfunden optimisme blandt ledende aktører i modeindustrien – en optimisme, der ser ud til at være berettiget. Ifølge McKinsey Global Fashion Index vil væksten næsten blive tredoblet mellem 2016 og 2018, fra 1,5 procent til et sted imellem 3,5 og 4,5 procent. Men opsvinget vil ikke fordele sig jævnt over hele kloden. Foruden øget vækst, forudser Business of Fashion og McKinsey & Companys nemlig også, at Vesten fremover ikke længere vil være den globale højborg for salget af mode.

I 2018 vil mere end halvdelen af det samlede salg af tøj og sko ske uden for Europa og Nordamerika, for første gang nogensinde. Ikke overraskende er det især den voksende middelklasse i Asien, der vil drive den fremtidige vækst, ligesom at Sydamerika også kommer til at spille en større rolle i det internationale salg af tøj og sko. Ligeledes vil skellet mellem de førende modevirksomheder og dem, der sakker bagud, blive yderligere større i det nye år. Fra 2005 til 2015 bidrog de øverste 20 procent af branchen med 100 procent af det økonomiske overskud – et tal, som i 2016 var steget til 144 procent, og som ligeledes forventes at vokse endnu mere.

Derudover peger rapporten på, at den igangværende polarisering i branchen vil fortsætte i 2018. Modevirksomheder, der opererer indenfor mellempris-segmentet vil komme endnu mere i modvind, da stadigt flere forbrugere vil prioritere at skalere op eller ned i deres forbrug og dermed købe varer fra enten luksusbrands eller de billige tøjlæder, med det resultat, at det er de to yderligheder, der vil have mest fremgang.

Foruden de allerede optegnede forudsigelser, peger rapporten blandt andet også på, at 2018 vil bære præg af øget globalisering, online platforme som de foretrukne shoppedestinationer, øget efterspørgsel på mobilbetaling, cirkulær økonomi som en integreret del af hele værdikæden, samt en større åbenhed for nyt talent og samarbejder på tværs af branchen.

Du kan læse hele rapporten her.