Facebook Abonnér
10:00
|
20.01.2018
london shopping vækst i mode

Danmarks største tilbudsjagt er i gang

Bliv kørt gratis til Bilka, shop i Magasin hele natten og få passet dine børn. Black Friday har fået den danske detailbranche til udtænke kreative metoder til at få forbrugerne til at shoppe hos lige netop dem i dag.

| Strategi Viden Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

I aften kæmper de to skuespiller-darlings Sofie Lassen Kahlke og Iben Hjejle om Vild med Dans-trofæet. Men TV2s finaleprogram får kamp til stregen af en anden landsdækkende begivenhed, der kan betyde, at de over én million seere hellere vil sidde med næsen i Ipad’en og shoppe løs i en jungle af online slagtilbud, når Black Friday-feberen rammer Danmark.

Årets Black Friday tegner endnu en gang til at blive en tilbudsmaraton, som tenderer til amerikanske tilstande og som kræver mentalt kørekort at deltage i. På Finans.dk er de heldigvis behjælpelige med en række råd til at komme helskinnet igennem den amerikanske udsalgsdag: ”Sørg for at være udhvilet og have spist et godt måltid inden. En træt hjerne kan tage dumme beslutninger” og ”køl din hjerne, når du ser et tilbud. Stop op, tag en dyb indånding, og vent et par timer. Pausen giver din hjerne tid til at falde til ro,” skriver de til de af deres læsere, der vover at kaste sig ud i shoppemanien.

For de mere garvede tilbudsjægere er det måske nok en med en dobbelt espresso – i hvert fald, hvis man har planer om at besøge Magasin på Black Friday. De har nemlig igen i år igangsat et brag af en shoppefest, der betyder, at stormagasinet har holdt åbent hele natten op til i dag med særlige timetilbud natten igennem. Her kunne man for eksempel få fingrene i et jakkesæt fra Matinique til 1000 kroner fra midnat til klokken et. Ifølge Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, gælder det om at udnytte sine egne styrker og være konkurrencedygtig på en dag, hvor alle forsøger at tilbyde kunderne noget eksklusivt.

”For os handler det om at etablere et event og gøre noget lidt anderledes end alle andre. Den her slags Black Friday-fejring passer godt til et stormagasin, men er ikke så meningsfyldt for mindre forhandlere, så på den måde kan vi skille os ud og tilbyde vores kunder noget ekstra,” fortæller Peter Fabricius, der oplevede at strategien faldt i god jord, da de for første gang prøvede kræfter med de natlige timetilbud i 2016.

”Det var en stor succes sidste år. Kunderne tog rigtig godt imod det, der var kø ud på gaden, da vi åbnede dørene om aftenen og folk mødte op hele natten. De synes det var rigtig sjovt, og det er derfor, vi har valgt at gøre det igen,” siger økonomidirektøren videre.

Black Week
Men når klokken slår tolv natten til fredag har mange Black Friday-støttere allerede været i gang i flere dage. Både brands som H&M og forhandlere som Tøjeksperten har tyvstartet udsalget – hos sidstnævnte har de endda udskiftet Black Friday med Black Week, der betyder at de har tilbudt deres kunder 50 procents rabat allerede siden mandag. Hos dem er fredag faktisk den dag med laveste rabatter – en alternativ metode, som måske giver dem patent på forbrugernes forventningsfuldhed og Black Friday-opsparinger.

Men det er ikke kun i butikkerne og på diverse webshops, at Black Friday-konceptet har været bredt repræsenteret i ugerne op til i dag. Også de danske medier har genereret en del snak.

En Infomedia-søgning på netop Black Friday i perioden 22. oktober til 22. november viser nemlig, at de nationale dagsaviser har tilsammen skrevet 38 artikler om Black Friday – og så kan man derefter lægge såde online artikler oveni. Regionale og lokale aviser har heller ikke været tilbageholdende. Randers Amtsavis og MetroXpress i både Aarhus og København ligger i top tre i forhold til omtale af udsalgsdagen – en omtale, der muligvis er med til at øge forventningerne hos forbrugerne og bidrage til branchens stadig vildere Black Friday-fester.

Serviceniveauet når nye højder
Netop nu sidder flere danskerne og varmer sig i specialindsatte busser med kaffe og rundstykker. Destinationen? Bilka. Prisen? Gratis. Supermarkedskæden satte i den grad nye standarder for service – eller måske salgsmetoder – da de offentliggjorde, at de i år ville tilbyde gratis kørsel til og fra alle deres varehuse i Danmark på Black Friday.

Men det er ikke alle, der tror på, at mere er mere. På Ærø har de lokale butikker valgt at stå sammen og kollektivt droppe Black Friday. I hvert fald næsten. Øboerne vil nemlig undgå de vilde nedsættelser og i stedet lokke med levende lys og julehygge i Ærøskøbing. Og til dem, der alligevel ikke kan dy sig for at shoppe, er der tilmed mulighed for at få sine børn passet imens – Ærøskøbing Handelsstandsforening og butikkerne på øen håber, at det kan få sat fokus på vigtigheden af at handle lokalt.

Og man kan kun gisne om, i hvilket omfang kviklånsudbydere mærker godt af tilbudsdagen. Nordea har i år også meldt sig ind i kampen på deres app: ”Behov for et lån til Black Friday? Læs mere” lød budskabet til de Black Friday-entusiastiske kunder. Sidste år brugte danskerne to milliarder kroner – om der er tale om lånte eller tjente penge, melder tallene ikke noget om – og prognoserne taler for, at salgstallene overgås i dag.

Men det blegner dog stadig i sammenligning med den kinesiske pendant, Singles’ Day, som i år viste sig at blive en god dag for Bestsellers kinesiske afdeling, der på et enkelt døgn skaffede sig en indtjening på én milliard kroner.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev