Facebook Abonnér
17:00
|
19.11.2017
noella.001 Foto: Noella

Mikael Øvad: ”Med egne fabrikker er vi mere fleksible”

Med mange års retail- og wholesale erfaring har Mikael Øvad sammen med to partnere startet et nyt brand, hvor hurtig produktion og egne fabrikker skal efterkomme et forhandlerønske om små leveringer og mindre lagerrisiko.

| Strategi Viden | af Karoline Kaae Svendsen

Mikael Øvad er hjemmevant i den danske modeindustri, som tidligere medejer og -grundlægger af Modstrøm, Butler og Loftet. For to år siden solgte han sin andel af virksomhederne, men den viden, erfaring og indsigt, det har givet ham i forhold til produktion, ledelse og administration, går ikke tabt. Han har nemlig valgt at kaste sig ud i et nyt modeprojekt. Noella er navnet på det kvindebrand, han har stablet på benene – og som allerede har fået luft under vingerne her et år efter opstarten.

Markedet for trendbaseret kvindetøj til målgruppen 16-35-årige er Noella hverken først eller sidst til at indtage, og for at være konkurrencedygtige har Mikael Øvad og hans forretningspartner, Lau Kjær Knudsen, allieret sig med en tredje partner:

”Vores kinesiske samarbejdspartner har egen fabrik i Kina, hvilket overordnet set har fordele, der både kommer os og vores kunder til gode. For det første kan vi med egen produktion lettere kontrollere processen og kvaliteten af produkterne. For det andet kan vi hurtigere regulere produktionernes størrelse, når vi har egne faciliteter. Med den fleksibilitet kan vores kunder købe små sortimenter med kort levering, som mindsker deres risiko,” siger Mikael Øvad.

Egne butikker på vej
Noella leverer syv kollektioner årligt – to hovedkollektioner i form af sommer og vinter, der sælges på halvårsbasis, samt fem mindre ekspres-kollektioner med omtrent to ugers leveringstid. Det tøj, som bliver produceret, skal sælges videre til eksterne retailbutikker, og første skridt har været at udbrede brandet til nærmarkederne, hvor flere lande allerede er indtaget:

”Med Noella har vi fokus på udlandet, og vi haft internationale ambitioner fra starten. Danmark er et lille land, så vi stræber efter at have 30 til 50 danske kunder, hvor begge pengekasser skal tjene penge. Vores strategi har derudover været at benytte agenter til at få brandet udbredt ud over Danmarks grænser. De har et indgående kendskab og netværk til forhandlere og markedets struktur. Noella har derfor landet aftaler med butikker i Danmark, Norge, Finland, Færøerne, Holland og Spanien,” siger Lau Kjær Knudsen, der har ansvaret for salgsledet.

Med et nyopstartet brand har første salgsstrategi været at sælge via egen hjemmeside og på wholesale. Men brandet har nu nået et niveau, hvor egne butikker kan blive en realitet næste år.

”Vi planlægger at åbne egne butikker i de større byer, hvor vi har mulighed for at nå en stor del af vores målgruppe. Min baggrund med eget brand og butikker tager jeg med mig i udviklingen af butikskonceptet, og især omnichannel vil præge forretningen og butikkerne,” siger Mikael Øvad.

Frem mod butiksåbningerne kommer Mikael Øvad og Lau Kjær Knudsen til at koncentrere sig om netop deres omnichannelstrategi, for at få alle virksomhedens kanaler til at spille sammen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev