Facebook Abonnér
13:14
|
19.11.2017
newbalance Foto: Pressefoto, New Balance

Kinesisk kopisag kan få betydning for dansk mode

For et par måneder siden faldt dommen i Kinas største varemærkesag nogensinde. Det kan vise sig at få indflydelse på alle der køber, sælger eller producerer produkter i Kina. 

| Udland Viden | af Sofie Ringtved Jensen

Tilbage i august faldt afgørelsen i sagen mellem tre skoproducenter i Kina og den amerikanske sportskoncern New Balance. Skoproducenterne havde eftersigende brugt det genkendelige N-logo, som er New Balances officielle varemærke, hvilket den kinesiske domstol vurderede som en decideret kopieringssag. I afgørelsen beordredes producenterne derfor til at betale en erstatning på 1,5 millioner dollars, svarende til omkring 9,5 millioner kroner, til New Balance.

Selvom erstatningskravet er i millionklassen, kan den synes lav i forhold til omfanget på New Balances brand og virksomhedens egentlige omfang. Men faktisk er sagen den største af sin slags i kinesisk historie, og erstatningen den højeste, der er opkrævet i forbindelse med en udenlandsk virksomheds krav på rettighederne til et varemærke – og det er ikke uden betydning for resten af verden og den fremtidige handel med det kinesiske marked, vurderer Charlotte Boddum, der er varemærkejurist hos Patrade. Ifølge hende er sagens udfald yderst interessant for alle, der køber, sælger eller producerer produkter i Kina.

”Det er yderst sjældent, at kinesiske domstole tilkender rettighedsindehavere en så høj erstatning for varemærkekrænkelse og illoyal konkurrence. Men det er endnu mere bemærkelsesværdigt, at beløbet er langt højere end det maksimale beløb, som loven i Kina foreskriver (450.000 dollars), siger Charlotte Boddum i en pressemeddelelse.

Kina er kendt for salget af store mængder kopivarer på det sorte marked, men de kinesiske domstole har længe været tilbageholdende, når det kommer til sager om kopiering af varemærker fra udenlandske virksomheder.

Domstolens afgørelse vidner derfor om en ny tilgang til kopianklager vesten og østen imellem. Det kan vise sig at være positivt for udenlandske rettighedsindehavere i for eksempel modebranchen, fordi det betyder, at virksomheder fremover har bedre muligheder for at beskytte og håndhæve deres brandrettigheder i Kina – ikke mindst fordi Kinas præsident, Xi Jinpings, for nyligt meldte ud, at landet i fremtiden vil slå hårdere ned på overtrædelser af intellektuelle rettigheder og patenter.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev