Facebook Abonnér
07:26
|
15.12.2017
denim

Flere brands vil gøre blå jeans grønnere

Amerikanske Everlane og Rag & Bone sætter nu bæredygtig denim endnu højere på dagsordenen.

| CSR | af Sofie Ringtved Jensen

Denimproduktion har længe været kendt for at være en af de største syndere, når det kommer til modeindustriens negative miljøpåvirkning. Men de seneste år har flere modevirksomheder forsøgt at implementere mere miljøvenlige processer.

Det gælder brands som Levi’s, Pieszak og Wrangler, som alle tre har speciale i denim. Førstnævnte offentliggjorde i marts en ambition om, at de vil være det første modemærke nogensinde, der laver sine tøjprodukter udelukkende af genbrugt bomuld. Pieszak kunne i juni løfte sløret for en hel kollektion af denimprodukter, der som den første i Danmark er blevet tildelt Nordens officielle miljøcertificering, Svanemærket, og i august kunne Wrangler fortælle, at de, som den første store tøjvirksomhed, havde tilsluttet sig organisationen, Field to Market, som hjælper brands og producenter med at kunne følge og fremme forbedringer inden for blandt andet produktion af bomuld.

Både Everlane og Rag & Bone har for nyligt også løftet sløret for bæredygtige strategier i denimgenren.

Den amerikanske onlineforhandler Everlane, der især er kendt for at arbejde med gennemsigtighed i deres værdikæde, har lanceret deres største denimsatsning til dato: Alle deres jeans koster nu 68 dollars, og bliver produceret på den vietnamesiske fabrik, Saitex International Dong Nai Co. Ltd.. Fabrikken betragtes som en af verdens mest bæredygtige faciliteter for denimproduktion og hvis direktør, Saanjeev Bahl, sidder i bestyrelsen for SAC (Sustainable Apparel Coalition). Fabrikken er især rost for sine innovative løsninger, der blandt andet medfører en drastisk formindsket mængde vandspild, som gennemsnitligt ligger på fire liter per bukser, modsat traditionel denimproduktion, hvor der spildes op mod 1500 liter vand for hver par jeans.

“De sætter utroligt høje standarder ved at genbruge 98 procent af vandet fra produktionen til drikkevand, ved at lufttørre tekstilet og ved at genanvende det overskydende materiale, som blandes med beton og formes som mursten, der bruges til opbygningen af prisvenlige boliger i lokalsamfundet,” fortæller stifter og direktør af Everlane, Michael Preysman, til Business of Fashion.

Fra jeans til isolation
Men der er mange måder at forvandle denim til et mere miljøvenligt produkt. Det ditto amerikanske brand Rag & Bone har også planer om at tage del i overgangen til en grønnere denimindustri, men de har en lidt anden vej dertil.

Brandet har netop offentliggjort en ny genanvendelsesstrategi, der betyder, at de med start i denne uge vil tage imod deres kunders brugte jeans – ikke blot fra egen virksomhed, men fra alle mærker – og bytte med en voucher, der giver 20 procent rabat på købet af et par nye. Initiativet kommer i forlængelse af Rag & Bones samarbejde med Cotton Incorporateds ’Blue Jeans Go Green’-program, der siden 2006 har omdannet brugte jeans til et materiale kaldet UltraTouch Denim Insulation, som blandt andet gives til organisationer som Habitat for Humanity, der bruger det til at opbygge boliger til fattige i hele verden.

Marcus Wainwright, CEO, stifter og kreativ direktør hos Rag & Bone, fortalte i den forbindelse til WWD:

“Nu mere end nogensinde før, har vi alle sammen et ansvar for at beskytte vores miljø. Blue Jeans Go Green-initiativet gør store fremskridt ved at hjælpe brands med at gøre en forskel, og vi er meget beærede over at lancere vores nye Denim Recycling Program. For at være ærlig, er jeg spændt på at se, om nogle uønskede Rag & Bone-jeans bliver afleveret, men uanset hvad, er det et skridt i den rigtige retning for vores brand.”

Kampagnen løber fra tirsdag i denne uge til og året ud, hvor man kan aflevere sine jeans i Rag & Bones’ butikker verden over.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev