Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Silas Adler: ”Det er i samarbejdet, berettigelsen opstår”

Det bedste fra to verdener mødes i Soulland og 66°Norths nye overtøjskollektion. Og det strategiske udbytte er stort for begge parter, fortæller Soullands Silas Adler og 66°North-CEO Helgi Rúnar Óskarsson.
Det bedste fra to verdener mødes i Soulland og 66°Norths nye overtøjskollektion. Og det strategiske udbytte er stort for begge parter, fortæller Soullands Silas Adler og 66°North-CEO Helgi Rúnar Óskarsson.

Danske Soulland og islandske 66°North slog sig sammen for første gang i 2016. Nu er de to virksomheder klar til at udvide parløbet med endnu en fælleskollektion. Hvor det første samarbejde fokuserede udelukkende på designet af en enkelt jakke, har de denne gang udvidet porteføljen og skabt en helstøbt capsule kollektion, bestående af både fleecetrøjer, jakker, huer, vanter og en taske. Det skyldes både en positiv modtagelse fra kunderne, men også en strategi om at komme rundt om flere produktgrupper og åbne op for en bredere kundekreds.

”Det første samarbejde blev taget virkelig godt imod, men med den prisklasse, som sådan en jakke befinder sig i, er det også begrænset, hvor mange mennesker der kan få del i projektet. Vi vil gerne brede repertoiret lidt ud og åbne op for et større rækkevidde ved at arbejde med forskellige varegrupper, der rangerer lidt forskelligt på prisskalaen,” fortæller kreativ direktør for Soulland, Silas Adler.

Ifølge ham, er det dog ikke det eneste, der har ændret sig siden sidst. Også det kreative fokus har skiftet retning. Hvor første skud på stammen handlede meget om at vise det visuelle udtryk, man kunne skabe i foreningen af de to separate brands, er det denne gang nærmere ønsket om at få del og fordybe sig i et voksende marked – teknisk outerwear – der har ligget til grund for kollektionen.

”Det har været den største opgave for mig som designer at få det visuelle til at være baseret på produktets funktionalitet og på at opfylde de faktiske behov, som vores kunder har. Målet har derfor først og fremmest været at få designet til at støtte op omkring det tekniske og ikke omvendt,” fortsætter Silas Adler.

Han oplever, at den stigende efterspørgsel på funktionsorienteret og højt performende overtøj inden for mode er i fremgang. Men for at Soulland kunne tage del i tendensen, har betingelsen været, at designet skal være baseret på en ægte forståelse for produktets brugsformål og på reel teknisk kunnen – og det er her et brand som 66°North, der er eksperter i outdoor-tøj, kommer ind i billedet.

Det bedste fra to verdener
Hvor Soulland er eksperter i at spotte og udvikle trends og har et kreativt univers, der tiltaler både mænd og kvinder, er 66°North eksperter i netop at designe og udvikle teknisk overtøj, der fra starten af blev designet til islandske fiskere, for at kunne modstå ekstreme vejrforhold. Men selvom det kan se ud som om, at de to verdener er milevidt fra hinanden, er det for de to brands, netop grunden til, at de har valgt at samarbejde.

”66°North er førende inden for konstruktionsbaseret, tekniske designløsninger, som de har arbejdet på og finpudset i årevis. Vi ser stort potentiale i at få del i deres lange erfaring og ekspertise for at parre det med vores design og forståelse for danskernes behov. Man kan sammenligne det lidt med forholdet mellem en arkitekt og en ingeniør – det er i samarbejdet, berettigelsen opstår,” siger Silas Adler.

For 66°North er samarbejdet mindst ligeså udbytterigt, men det er nogle lidt andre parametre, successen måles på.

”Hos 66°North har vi et stærkt brand-DNA men også nogle meget skarpe rammer, som vi arbejder indenfor. Når vi sætter os sammen med en designer som Silas Adler, så åbner det op for et helt nyt univers på den kreative side. Han bidrager med nye tanker og idéer og åbner op for nye muligheder, som vi ikke selv kunne have skabt. Han er en stor inspiration for vores kreative team,” fortæller CEO for 66°North, Helgi Rúnar Óskarsson, og understreger, at der foruden det designmæssige aspekt, også er nogle mere salgsstrategiske overvejelser, som ligger til grund for deres ønske om at samarbejde.

”Vi kommer fra en helt anden baggrund, så i samarbejdet med et brand som Soulland, kan vi opnå en bedre forståelse af vores danske kunders behov og skabe større relevans for netop det segment. Det har styrket vores kundekreds i hele Danmark, og det er selvfølgelig utroligt positivt for virksomheden,” fortsætter han.

Også Soulland oplever, at samarbejdet bærer frugt, når det kommer til salg – både for slutkunden, men i høj grad også når det kommer til wholesale.

”Samarbejdet har været en endnu større succes denne gang, også fra et retail-perspektiv, hvilket vi er rigtig glade for. Vi vil gerne være med til at uddanne kunderne og styrke modebranchens øgede fokus og succes indenfor outdoor-kategorien, hvor sammenspillet mellem tekstiler, detaljer og den tekniske konstruktion går op i en højere enhed,” afslutter den kreative direktør.

Den nye Soulland x 66°North-kollektion blev lanceret den 5. oktober i år og kan købes i de to brands butikker samt online.