Facebook Abonnér
13:51
|
22.10.2017
LærkeAndersen2017,3

Lærke Andersen: ”Som designer skal jeg involvere mig”

Den danske designer fortæller om lysten til at dele ud af sin erfaring, om at styrke sit brand gennem kommercielle projekter og om at få mere indflydelse på den branche, hun er en del af.

| Strategi | af Sofie Ringtved Jensen

SPACE by Adidas er navnet på det nye samarbejde mellem det svenske pladeselskab TRANS94 og sportsgiganten Adidas, som munder ud i et stort designevent, der løber af stablen på Färgfabriken i Stockholm den 20. til den 21. oktober. Projektet har til formål at sætte aspirerende og etablerede designere sammen – heriblandt Lærke Andersen, som skal stå i spidsen for det danske designteam i samarbejde med ditto danske designer, Besnik Miftari fra BLS Hafnia.

For Lærke Andersen giver deltagelsen hende mulighed for at dele ud – og ikke mindst selv få – indsigt og ny viden indenfor design og mode, samt at få unik indflydelse på udviklingen af den branche, hun er en del af.

”Som designer føler jeg, at jeg har en forpligtigelse til at involvere mig i modeverdenen og være med til at skubbe den i retninger, jeg synes er givende. Det er også er vigtigt for mig at kunne bidrage med min egen erfaring – hvor stor eller lille den nu engang måtte være. Men deltagelsen er også for min egen skyld, da det jeg giver, jo også kommer tusindfold tilbage,” fortæller Lærke Andersen, der foruden rådgivning og erfaring, også har haft den strategiske branding for øje med sin deltagelse i SPACE by Adidas.

Et styrket brand
Lærke Andersen er især kendt for sine feminine fortolkninger af workwear og sportswear, og føler sig derfor godt hjemme i samarbejde med Adidas, hvis stærke image og internationale brand ikke er en dårlig partner at blive sat i forbindelse med.

”SPACE by Adidas er den slags event, hvor en lang række af seje talentfulde designere, musikere og kulturpersonligheder bidrager, og det betyder, at jeg ved min deltagelse også har mulighed for at hente ny inspiration, møde potentielle samarbejdspartnere, dele erfaringer og meget mere,” forklarer hun og understreger, at begivenheden også på et mere ideologisk plan har betydning, i form af at gøre mode mere vedkommende og åbent for udefrakommende – selvfølgelig ikke uden en sideløbende ambition om at skabe mere opmærksomhed omkring Lærke Andersens eget brand i samme omgang.

”For mig at se kan der nemt opstå en indadvendthed i modebranchen, som jeg gerne vil være med til at bryde. Det kan jeg gøre, ved bidrage til og være med til at gennemføre et inkluderende event som SPACE by Adidas,” fortsætter hun.

Det er ikke uvant for den danske designer, at deltage i denne slags modebegivenheder. Lærke Andersen er selv en af kandidaterne, der er med i kapløbet om at vinde et velfortjent legat på 500.000 kroner, inklusiv et modeshow under Copenhagen Fashion Week, når Magasin du Nord Fashion Prize løber af stablen dette efterår.

For Lærke Andersen er denne slags initiativer en vigtig del af branchen samt et stort potentiale for et brand som hendes, som er mere nichepræget og derfor må tage alternative metoder i brug, når det kommer til at kommercialisere sine designs og opbygge en sund virksomhed. Opskriften herpå er, ifølge hende, at være i konstant bevægelse og at bestræbe sig på at være åben for nye ideer og initiativer, og det er netop én af grundene til, at hun har valgt at prioritere et event som SPACE by Adidas.

”Jeg har svært ved at stille mig tilfreds med status quo i mit designvirke. Derfor deltager jeg i projekter, store som små, som jeg synes er interessante og givende, både for mig som designer, men også for mit brand,” afslutter designeren.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev