Facebook Abonnér
22:51
|
15.12.2017
Chanel-aw16

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Chanel kommer til Danmark, Designmuseum Danmark vinder museernes svar på en Oscar og et nyt internationalt LGBTQ-medie ser dagens lys.

| Kultur | af Sofie Ringtved Jensen

Mere luksus til Danmark
Fremover behøver du ikke hoppe på et fly med næsen mod Paris eller New York, hvis du skal have fingrene i en Chanel-taske. Det ikoniske franske modehus har nemlig i denne uge offentliggjort planer om at åbne ikke bare én men to butikker i København, på henholdsvis Kongens Nytorv 28 og i stueetagen i Illum. Førstnævnte slår dørene op til foråret 2018 og skal forhandle husets udvalg af tasker, tøj, sko og accessories, hvorimod Chanel i Illum åbner allerede i efteråret og vil fokusere på makeup- og skønhedsprodukter.

Genbrug i fokus
Tradono gentager secondhand-successen og afholder årets sidste marked i Papirhallen søndag den 8. oktober. Tradono samarbejder endnu en gang med Blå Kors, så det er muligt for både besøgende og stadeholdere at donere tøj, som støtter socialt arbejde for børn af misbrugere, unge fra hjem med alkoholmisbrug og andre udsatte mennesker i Danmark.

Et stykke af Japan
Den danske koncern, Sports Group Denmark, der i forvejen har et sortiment på 15 sports- og fritidsbrands, har fra 1. oktober 2017 overtaget salgsansvaret for det anerkendte japanske sportsmærke, Mizuno. Formålet er at øge kendskabet til brandet i Danmark, der ellers er mest udbredt i Asien og Amerika.

Prisfest
Designmuseum Danmark har netop modtaget en af de fineste priser i den internationale museumsverden, DASA Awardsom en anerkendelse af museets nye strategi for at gøre museumsoplevelsen mere publikumsvenlig. Prisen, der af mange betragtes som en slags museernes Oscar, gives til museumsprojekter, der har markeret sig særligt inden for læring, undervisning og i at nå nye målgrupper, deriblandt børn og unge.

Uhygge med et godt formål
H&M har i denne uge igangsat en ny kampagne, der sætter fokus på at hjælpe udsatte børn i hele verden. Kampagnen ledsages desuden af en Halloween-kollektion bestående af både kostumer og andet tøj til børn, hvorigennem H&M donerer 10 kroner til UNICEFs globale arbejde for børns leg og tidlige udvikling, for hvert stykke tøj de sælger.

Nyt samarbejde
Balmains kreative direktør, Olivier Rousteing, er blevet udpeget af det ikoniske lingeribrand, Victoria’s Secret, til at skabe flere designs til deres årlige og ikke mindst berygtede catwalkshow. Derudover har han ligeledes fået til opgave at kreere en tilhørende capsule collektion – hvilket er første gang virksomheden teamer up med et modehus om en hel linje. Den nye kollektion vil blive lanceret og sat til salg i Victoria’s Secrets butikker den 29. november 2017, dagen efter det store show løber af stablen.

Museumsmode
New yorkske MoMA har netop åbnet dørene til deres første modeudstilling i 70 år. Udstillingen er et ekko af MoMAs ’Are Clothes Modern?’-udstilling fra 1944, og vil bestå af 111 kreationer, som holdet af kuratorer vurderer som tidens største og mest vigtige ’game changers’ indenfor mode.

Udstillingen er åbnede den 1. oktober i år, og løber frem til den 28. januar 2018.

Nyt til mændene
Det franske modehus, Isabel Marant, kunne under Paris Fashion Week løfte sløret for deres nyeste satsning, nemlig en herrelinje bestående af otte forskellige designs – en udvidelse, der kommer, ifølge designeren selv, på baggrund af en stor efterspørgsel fra de mandlige kunder. Den nye herreafdeling er ledet af tidligere kreativ direktør for Carven, Barnabé Hardy, og vil blive lanceret sammen med brandets øvrige SS18-kollektion.

’Dem’
Et helt nyt medie ser dagens lys i sidste uge af oktober, når Condé Nast lancerer deres nyeste skud på stammen – en ny online platform, kaldet ’Them’, der fokuserer på og henvender sig til LGBTQ-miljøet, og som har Teen Vogues Phillip Picardi i front – en mand, der for nyligt selv blev udråbt til en af de 50 mest indflydelsesrige LGBTQ-personer i mediebranchen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev