Det er Riis Retail, der sammen med VERO MODAs retailhold og brandets kreative direktør, Malene Malling, har stået for det nye indretningskoncept af VERO MODAs butikker. Designet er lavet med henblik på at øge salget i butikkerne, ud fra en vision om et rum, der fremstår struktureret, åbent og tilgængeligt for kunderne.

”Design har ikke kun en visuel effekt. Hvis vi kan indrette butikker, der gør udstilling og opfyldning af varer mere effektiv, uden at gå på kompromis med looket, så er det fantastisk,” siger Dennis Madsen, kreativ direktør i Riis Retail.

Omdrejningspunktet for indretningen er funktionalitet, fortæller VERO MODAs International Retail Manager, Christian Lüneberg.

”Hele ideen er at opbygge den perfekte butik ud fra fem områder, der udgør essensen af rummet: facaden, betalingsdisken, prøverummene, effekt-zoner og sanser.”

Strategien har været at lave mindre kuraterede områder med varer, fordi det på den måde er nemmere at sammensætte produktgrupperne, således at de komplimenterer hinanden. Måden, det er gjort på, er ud fra konceptet om en garderobe, hvor sektioner er tydeligt markeret, blandt andet med gennemsigtige gardiner. Det skal give et mere overskueligt look, og gøre det nemmere for kunderne at navigere i butikken. Udstilling af tøjet skal være intuitiv, således at det er logisk, hvilke varer, der høre til hvor, både for butikspersonalet og for kunderne. Derudover har man gået efter at skabe følelsen af at være på et galleri, både i udstillingen af varer, i belysningen og i farvevalget.

VERO MODA har allerede implementeret konceptet i nyåbnede butikker i Tyskland og Holland, og herhjemme bliver det nye butikscenter, Kronen, i Vanløse det første sted, der får en VERO MODA-butik med ny indretning. Konceptet vil blive rullet ud efterhånden som brandet åbner nye butikker, og når det er tid til at renovere eksisterende, både herhjemme og på verdensplan.