Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Dagens Indkøber: ”Konkurrence mellem messerne virker”

Ifølge Jacob Larsen, indkøber og ejer af multibrand-butikken Dr. Adams, kan modebranchen godt være stolte af de danske messer, hvis niveau han mener, er højnet de seneste sæsoner.
Ifølge Jacob Larsen, indkøber og ejer af multibrand-butikken Dr. Adams, kan modebranchen godt være stolte af de danske messer, hvis niveau han mener, er højnet de seneste sæsoner.

Jacob og Stine Larsen har sammen drevet multibrand-butikken, Dr. Adams, i Odense i 23 år. Men den dag i dag har Jacob Larsen stadig selv en finger med i spillet, når det kommer til hvilke varer, der skal lande på hylderne, og derfor er han også at finde på både Revolver og CIFF de næste dage. Messerne har udviklet sig i en positiv retning, synes han, modsat den stadig mere udfordrende indkøberrolle, som er blevet både sværere og mere krævende gennem årene.

Hvad kendetegner de danske messer anno 2017, synes du?
”Jeg synes, de danske messer er gået i en mere positiv retning. Det virker som om, at den konkurrence, der naturligt er mellem de to store messer, har haft en positiv effekt. I mine øjne har de begge fundet hver deres berettigelse. Jeg er især meget begejstret for området CIFF Raven, fordi jeg synes, det virkeligt har fået et internationalt løft. Derudover oplever jeg, at begge messer giver plads til nye, unge designere – og det synes jeg også er meget vigtigt for den kreative udvikling.”

Hvordan er det anderledes at være indkøber i dag end tidligere?
”I dag går tingene meget hurtigere, end de gjorde for bare fem år siden. Dengang købte man ind to gange om året – i dag har vi mærker, hvor vi køber ind seks gange om året. Derudover er forbrugerne blevet mere oplyste og meget bevidste om, hvad de vil have, især den unge generation, og derfor oplever jeg, at det kræver meget mere at være indkøber i dag. Det skyldes blandt andet internettet og de sociale medier, som også er med til at sætte farten op – mange kollektioner kommer jo allerede på de sociale medier et halvt år før de bliver leveret i butikkerne eller på webshops. Derfor er det meget vigtigt i dag, som butik og webshop, at have en historie at fortælle og ikke være bange for at skille sig ud.”

Hvad kigger du specielt efter denne sæson?
”Hver gang vi er på messe, håber vi selvfølgelig på at finde et nyt, sjovt eller skævt mærke. Men det, som vi hovedsaglig bruger messen til, er at se udviklingen på de mærker, vi har eller har haft før, og ikke mindst finde nogle nye, som vi mener kan blive interessante for vores butik og webshop.”

Hvad savner eller efterspørger du mere af?
”Havde I spurgt mig for to år siden, ville jeg havde sagt et område som CIFF Raven, men efter det er kommet, synes jeg godt, vi kan være rigtig stolte af vores modeuge.”

Hvordan har du forberedt dig til messen?
”Vi kigger meget på, hvordan det enkelte mærke har præsteret salgsmæssigt, samt hvordan udviklingen har været og hvordan designet er. Vi har en del møder i indkøbs-teamet, inden vi tager rundt på messer – 75 % af vores danske indkøb er gjort, inden den danske messe går i gang.”

Læs med i morgen, hvor salgsansvarlig hos S.N.S. Herning, Henrik Just, fortæller om hvorfor messer er vigtige for dem, og hvorfor han især glæder sig til denne sæson på Revolver.