Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Amazon lancerer nyt socialt netværk

Online giganten vil gøre det nemmere for forbrugere at købe de produkter, andre brugere deler billeder af, og Amazon har derfor lanceret ’Amazon Spark’.
Online giganten vil gøre det nemmere for forbrugere at købe de produkter, andre brugere deler billeder af, og Amazon har derfor lanceret ’Amazon Spark’.

En af ulemperne ved Instagram er, at det kan være lidt af et detektivarbejde at finde de produkter, som man støder på i strømmen af billeder – også selvom brugeren tagger, det brand der står bag. Denne forhindring vil Amazon komme til livs, og onlinegiganten har derfor lanceret en ny funktion: Amazon Spark.

Her kan premiumbrugere af Amazon oprette en profil, poste billeder i bedste Instagram-stil og tagge de viste produkter, så billedet linker til siden, hvor produktet kan købes – på Amazon, naturligvis. Der er altså kun et enkelt klik, fra du ser et billede af eksempelvis et par solbriller, til du kan lægge solbrillerne i din virtuelle indkøbskurv.

Når du opretter en bruger på Amazon Spark, skal du vælge fem interesser, og disse temaer vil du få vist i dit feed. Formålet er at få flere til at shoppe via Amazon, og en yderligere dimension til initiativet er at øge det sociale aspekt ved webshopping. Brugeren kan kommentere, og som alternativ til et like på Facebook og et hjerte på Instagram benytter Amazon Spark sig af smil.

I første omgang er Amazon Spark tilgængelig i USA. Business Insider har testet funktionen og mener, at det stadig virker som en beta-version. De har heller ikke haft det store held med at blive ledt hen til præcis det produkt, de havde set på billedet.

Med Instagrams 700 millioner brugere – et antal, der fortsat stiger – skal der lidt til for at vælte dén app af pinden. Især taget i betragtning af, hvordan Instagram med sin ’story’-funktion giver Snapchat hård konkurrence. Amazon er dog ikke af en ubetydelig størrelse med 300 millioner brugere, men spørgsmålet er, hvor mange sociale medier, forbrugerne kan og vil engagere sig i. Selvom funktionaliteten er fordelagtig, står og falder Amazon Sparks succes med, om forbrugerne opretter sig, engagerer sig og deler billeder.