Facebook Abonnér
20:59
|
24.02.2018
Viktor and Rolf Foto: Viktor & Rolf afholder haute couture-show under sommerens Bread & Butter by Zalando

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Danske brands designer ispinde, Viktor & Rolf viser haute couture i Berlin og Stella McCartney skyder kampagne på losseplads.

| Kultur | af Karoline Kaae Svendsen

Iskoldt samarbejde
Designsamarbejder er ikke nyt i modebranchen, hvor der næsten dagligt lanceres diverse special editions. Nué Notes, Envii, Leowulff og Dawn x Dare ridder med på bølgen – de har dog ikke teamet op med hinanden, men med noget så forfriskende som en isproducent. De fire brands har med inspiration i deres eget design kreeret en Magnum-is til den kommende Magnum Pleasure Store i Magasin.

Haute couture i Berlin
Bread & Butter by Zalando forsøger for tredje gang at ryste posen for, hvad en mode- og kulturfestival skal tilbyde, og udgaven til september bliver ingen undtagelse, hvor temaet er ’Bold’. Hovedattraktionen er Viktor & Rolf, der skal afholde haute couture-show i forbindelse med festivalen i Berlin. Alle modeshows vil blive live-streamet via festivalens kanaler.

På jagt efter Gucci
Hvad Pokémon GO var for sommeren 2016, kan Guccis app gå hen og blive denne sommer og dette efterår, for luksusbrandet lancerer en ny funktion, de kalder ’Gucci Places’ – en oversigt over steder, der har inspireret brandet og kreativ direktør, Alessandro Michele. I stedet for at samle fantasifigurer kan fashionistaer med app’en købe stoflapper inspireret af Gucci-lokationerne til at sy på eksempelvis tasker. Målet er at skabe et fællesskab blandt Gucci-fans.

Mode- eller miljøkampagne?
Stella McCartney slår et slag for miljøet med brandets nye efterårskampagne. Billederne er skudt på en losseplads i Skotland, hvor modellerne poserer på bunker af skrald og udbrændte biler. Formålet er at sætte fokus på den mængde affald, som mode og forbrug skaber samt dets påvirkning på miljøet – helt i tråd med brandets DNA. Der er aldrig blevet brugt læder eller skind og 53% af damekollektionerne er lavet af bæredygtige materialer. 

Hypen er i gang
Traditionen tro vil H&M til november udgive deres årlige designsamarbejde, og den 13. juli kunne highstreet-kæden udløse spændingen – Erdem er næste brand i rækken, der skal få folk til at ligge i kø verden over og sukke efter blomstrede kjoler til H&M-priser. Nedtællingen er i gang, 104 dage til lanceringen 2. november.

Og vinderen er…
De i alt 12 regionale vindere af International Woolmark Prize er fundet – en herre- og en damedesigner fra seks regioner, heriblandt Europa, USA og Asien. Danske Mark Kenly Domino Tan var nomineret i dametøjskategorien men måtte se sig slået af hollandske Laport. De to globale vindere kåres til januar og har derved god tid til at designe deres finalekollektion. 

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev