Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny app kan afsløre kopivarer

Fremover kan det blive både nemmere og hurtigere at skelne mellem ægte og uægte designervarer - og ikke mindst bekæmpe salget af kopiprodukter – ved hjælp af avanceret computerteknologi.
Fremover kan det blive både nemmere og hurtigere at skelne mellem ægte og uægte designervarer - og ikke mindst bekæmpe salget af kopiprodukter – ved hjælp af avanceret computerteknologi.

Der findes stort set en app til alt og alle behov i dag, men nu kan du også bruge din smartphone til at undersøge om den nye designervare, du har erhvervet dig, er ligeså ægte, som du er blevet lovet. Det skriver Fashionunited.com.

Entrupy er navnet på den New York-baserede teknologivirksomhed, som står bag en ny app, der i løbet af få sekunder kan afgøre, om en vare er autentisk, eller om der er tale om en kopi. Virksomheden har ikke meget mere end ét år på bagen, men deres unikke software bliver allerede nu brugt af flere hundrede luksus secondhand-forretninger, som for ti dollars kan få undersøgt om et produkt er ægte eller ej.

Entrupy har planer om at udvide deres repertoire, så deres app i fremtiden bliver industriens foretrukne måde at autentificere varer på. Af denne grund har de netop afsluttet en ambitiøs investeringsrunde, der har givet 2,6 millioner dollars til virksomheden, som skal bruges på at realisere den ønskede udvidelse af Entrupys teknologi. Håbet er at kunne erstatte den nuværende gængse autentifiseringsmetode, hvor produkter bliver vurderet manuelt – en metode, der ifølge Luxury Daily, indebærer en høj risiko for menneskelige fejl eller usikkerheder.

Tæt på 100 procents nøjagtighed
Entrupys service består både af en app og en lille scanner, som bruges til at tage mikroskopiske fotografier af forskellige områder på den pågældende vare. Disse sendes derefter igennem en computer, som ved hjælp af komplekse detekteringsalgoritmer, analyserer varens materialesammensætning og sammenligner med andre produkter fra Entrupys enorme database. Derudover kan brugere af appen også skabe og dele autentificeringscertifikater med andre brugere, og på den måde være fælles om at sikre mere gennemsigtighed indenfor gensalg af luksusvarer.

Netop nu er softwarens nøjagtighed på over 96,4 procent, men det tal vil, ifølge Entrupy selv, kun fortsætte med at stige.

”Vi er meget begejstrede over de muligheder, som det nye kapital giver os, for at accelerere vores udvikling og udvidelsen af vores løsninger, samt øge vores evne til at fungere på tværs af produktkategorier og geografi,” udtaler CEO og medstifter i Entrupy, Vidyuth Srinivasan, til Fashionunited og afslutter:

”Vi glæder os til at gøre tillid til normen indenfor secondhand-markedet og sørge for, at ingen forbrugere bliver narret, eller det, der er værre, af en kopivare.”

Entrupy kan på nuværende tidspunkt autentificere varer fra mærkerne Hermés, Chanel, Louis Vuitton, Godard, Dior, Gucci, Fendi, Burberry, Balenciaga og Prada.