Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Condé Nast lancerer polsk udgave af Vogue

Den kommende publikation bliver den 23. i rækken i Vogue-familien. Håbet er at tage en bid af det stødt voksende marked for luksusmode i Polen.
Den kommende publikation bliver den 23. i rækken i Vogue-familien. Håbet er at tage en bid af det stødt voksende marked for luksusmode i Polen.

Siden 1998 er der kun blevet lanceret to lokale udgave af Vogue i Østeuropa – Vogue Russia og Vogue Ukraine. Men nu står det polske marked for skud. Den erfarne mode- og magasinmand Filip Niedenthal bliver chefredaktør og med sig på redaktionsholdet har han den polske model, Malgosia Bela. Det skriver Business of Fashion.

Da Condé Nast sidste år ekspanderede sin internationale magasinportefølje med Vogue Arabia, var strategien at lancere det digitale univers først og seks måneder senere, magasinet. Det bliver ikke tilfældet denne gang, hvor online samt magasin bliver lanceret samtidigt.

Selvom Vogue er sen til at komme på det polske marked i forhold til sine konkurrenter, Harper’s Bazaar og Elle, så tror den kommende chefredaktør, at magasinets brand i sig selv vil være vejen til succes.

”Vogue er en af de mest genkendelige titler, der findes, og autoritet og prestige ligger implicit i brandet, på en måde som ingen andre publikationer kan præstere,” siger Filip Niedenthal til Business of Fashion.

Han er i øvrigt den fjerde mand i 2017, der indtager en Vogue-chefredaktørpost. Emanuele Farneti har taget over på Vogue Italia efter Franca Sozzanis død, Edward Enninful tager roret på Vogue UK til august og for et par måneder siden blev Prinsesse Deena Aljuhani Abdulazi skiftet ud med Manuel Arnaut på Vogue Arabia.

Sidste år vurderede KMPG Polens marked for luksusmode til et estimeret 584 millioner dollars og forudser at det vil stige med helt op til 28 % i 2020.