Saint Tropez er klar med stor dansk satsning
Brandets nye strategi er at sætte alt ind på hjemmemarkedet. Det kræver, at nogle døre må lukkes før nye kan åbnes, fortæller direktør Hans-Peter Henriksen.Som et led i Saint Tropez’ nye strategi, investerer virksomheden et betydeligt millionbeløb i det danske hjemmemarked. Saint Tropez har de seneste år oplevet vækst på eksportmarkederne og ønsker nu at overføre denne succes til det danske marked, der ikke har haft samme fremgang.
Det kræver investeringer at vende sådan en udvikling. Saint Tropez er officielt stadig til salg, men salgsprocessen optager dem ikke i dagligdagen, fortæller direktør, Hans-Peter Henriksen:
”Saint Tropez er en rentabel virksomhed, og et potentielt frasalg er derfor ikke en hastesag. Det medfører, at vi aktivt investerer i alle vores distributionskanaler: I en tættere relation til vores engroskunder, i en opdatering af vores egne retail-butikker og i en videreudvikling af vores onlinekanal. Alene i år opdaterer vi 11 butikker med et nyt butikskoncept, og vi planlægger flere til næste år. Det er vores største investering i det danske marked nogensinde.”
Strategien for Danmark bygger på en trebenet distribution med engrossalg, 33 egne butikker samt ecommerce, og engroskunderne spiller en vigtig rolle:
”For os er det ikke afgørende, om forbrugerne køber deres Saint Tropez-tøj i en multibrand-butik, i en Saint Tropez-butik eller online; forbrugerne har deres præferencer, og vi skal være, hvor de foretrækker at handle. Det ene udelukker ikke det andet. Faktisk kan vi se, at vores engrossalg er stærkest, hvor vi også har egne butikker, stik imod hvad man vil kunne forvente”.
For at styrke engrossalget har Saint Tropez netop reorganiseret den danske salgsstyrke med henblik på at skabe et tættere samarbejde og partnerskaber med kunderne.
”Et helt centralt element i vores strategi er, at vi vil indgå i et tættere samarbejde med vores kunder og være deres partnere. Det har vi ikke været gode nok til i Danmark. Vi har kun succes, hvis vores kunde har succes – det er vi meget opmærksomme på. Vi kan se fra andre markeder, at når vi kombinerer den tilgang med et dygtigt og dynamisk team, så skaber vi netop værdi for kunden,” siger Hans-Peter Henriksen.
Men trods ambitionerne om øget indsats på det danske marked, er Saint Tropez nødsaget til at lukke fem butikker i Danmark i henholdsvis Ålborg, Horsens, Slagelse, Hellerup og Hornbæk inden for de næste seks måneder.
”Vi må erkende, at der er lokationer, hvor markedsforholdene har ændret sig så markant, at det ikke længere giver mening at drive egne butikker. Det tager vi nu konsekvensen af. Her satser vi i stedet på at nå forbrugerne gennem vores partnere, som gennem deres lokalkendskab har andre forudsætninger for at drive butik,” siger Hans-Peter Henriksen, og uddyber, at Saint Tropez det sidste års tid har eksperimenteret med shop-in-shop-løsninger hos udvalgte kunder.
Tidligere på året offentliggjorde IC Group, der ejer Saint Tropez, at virksomheden arbejder på en ny struktur, og daværende administrerende direktør, Mads Ryder, blev opsagt. En ny direktør forventes at tiltræde til sommer.
”Saint Tropez er et portefølje-selskab, og vi deler derfor ikke faciliteter med IC Group og de tre premium brands (By Malene Birger, Peak Performance og Tiger of Sweden, red.). De forandringer, IC Group gennemgår, påvirker ikke vores drift eller dagligdag. Det er business as usual,” siger Hans-Peter Henriksen afslutningsvist.