Oplev fragmenter af Jan Machenhauers karriere i ny udstilling

Den danske designers japanske forbindelser fra 1990erne og til nu kan ses på ”Japan, Japan, Japan”-udstillingen hos Galleri A. Petersen Collection & Craft.
30.03.2017 ∙ af Marlene Toldbod
Foto: Jan Machenhauers ikoniske kollektion i Kvadrat-uld fra 1994 bliver relanceret på ny udstilling.

I alt vises i løbet af 2017 fire nedslag i Jan Machenhauers karriere – tre retrospektive og et helt nyt designprojekt. Jan Machenhauer modtog i efteråret Statens Kunstfonds hædersydelse, som den første modedesigner nogensinde. En anerkendelse der giver beklædningsdesign en vigtig plads i kunstverdenen.

Jan Machenhauers bidrag til ”Japan, Japan, Japan”-udstillingen er et indblik i den danske designers virke samt en fejring af 150 års japansk-danske diplomatiske forbindelser, og præsenterer ud over Jan Machenhauer, en bred vifte af danske og japanske kunsthåndværkere og designere.

Jan Machenhauer i udstillingen:
Første nedslag er en relancering af designerens ikoniske kollektionen i sort uld fra Kvadrat med kraftige hvide stikninger fra 1994. Den blev første gang lanceret til show i Paris og efterfølgende solgt til Japan og New York.

I 2012 lancerede Jan sin skjortelinje, som fik stor interesse fra Japan, og på udstillingen vises en serie af alle designerens hvide skjorter, der lavet efter alle skrædderfagets regler, hvor pasformen er særligt anerkendt, fordi den er formgivet direkte på gine. Dette bliver omdrejningspunktet for andet nedslag.

Tredje nedslag bevæger sig omkring Jan Machenhauers franske modehus, Épice, som han stiftede med Bess Nielsen i 1999, og som stadig i dag ligger i Paris. Japanske Uniqlo har netop offentliggjort et samarbejde med Épice, og under udstillingen vil Jan Machenhauer overføre Épices grafiske mønstre et møbel tegnet af arkitekt Dan Svarth og udviklet af Galleri A. Petersen.

Sidste og fjerde del er et projekt, hvor Jan Machenhauer, i samarbejde med japanske tekstilhåndværkere, udvikler nye tekstiler og tekniske eksperimenter formidlet i beklædning. Samarbejdet har fokus på den traditionelle japanske teknik og plantefarve, Kakishibuzome, og på hvad der sker i samspillet mellem det japanske håndværk og Jan Machenhauers tilgang til design og beklædning. 

”Japan, Japan, Japan” er åbnet, og første del af Jan Machenhauers bidrag løber frem til maj 2017. De tre andre nedslag bliver vist fra maj til september, september til november og sidste nedslag fra november til januar 2018.
Læs mere her og følg med herhvor de officielle datoer vil blive offentliggjort.