Facebook Abonnér
21:23
|
29.04.2017
Stockholm_216

Sverige lancerer etisk charter

Nyt initiativ skal fremme mangfoldighed i den svenske modebranche.

| CSR Udland | af Karoline Kaae Svendsen

40 branchefolk i Sverige har sammen med organisationerne Swedish Fashion Council og Association of Swedish Fashion Brands lanceret et initiativ, der skal fremme mangfoldigheden omkring krops- og skønhedsidealer i den svenske modebranche.

”Vi er overbeviste om, at dette brancheinitiativ kommer til at bidrage med positive værdier gældende mangfoldighed, kropsopfattelse og skønhedsidealer for unge, og vi er stolte af det ansvar modebranchen nu tager inden for disse områder,” siger generelsekretær for Association of Swedish Fashion Brands, Emma Ohlsen til Habit.

Allerede nu har blandt andet modelbureauer, stylister, castingagenter, fotografer og medier skrevet under på, at de følger retningslinjerne.

En underskrift betyder, at virksomheden står inde for følgende værdisæt:

  • At værdsætte forskellighed, når det kommer til etnicitet, kropsbygning og alder.
  • At være opmærksomme på og tager ansvar for den indvirkning, som modebranchen har på kroppen og skønhedsidealer, især for unge.
  • At gå ind for en sund livsstil og sundt kropsbillede, der afspejler en sund
  • relation til fødevarer, krop og motion.
  • At respektere og beskytte kolleger og medarbejdere samt de modeller, der bruges.
  • At bestræbe sig på at sikre modeller og hinandens sundhed og sikkerhed.

Alle aktører, der ønsker at deltage og være en del af programmet under Stockholms modeuge, skal underskrive det svenske Etiske Charter.

Tiltaget minder om den danske modebranches Etiske Charter, hvor omkring 370 aktører har skrevet under siden oprettelsen i 2015. Dansk Mode & Textil, WEAR, Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week har netop meldt ud, at de opfordrer alle i branchen til at støtte op om det nyligt lancerede sundhedstjek af modeller.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev