Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Levi’s satser på virtuelle og bæredygtige jeans

Verdens ældste denimbrand har høje ambitioner, både når det kommer til teknologi og bæredygtighed.
Verdens ældste denimbrand har høje ambitioner, både når det kommer til teknologi og bæredygtighed.

Det ikoniske jeans-mærke, Levi’s, har gang i mange nye initiativer og arbejder både med at udvide digitale muligheder for deres kunder og med at inkorporere endnu mere bæredygtighed i deres produktion.

Brandet har for nyligt offentliggjort en ambition om, at de vil være det første modemærke nogensinde, der laver sine tøjprodukter udelukkende af genbrugt bomuld. Levi’s har allerede forsøgt sig med enkelte jeans produceret i 100% genbrugt materiale, men planen er, at mærket i 2025 vil bruge det til alle deres varer.

På den måde kan virksomheden halvere deres forbrug af bomuld fra bomuldsmarker, ved i stedet at genanvende materiale fra brugt tøj. På nuværende tidspunkt er kun 21% af mærkets bomuld genanvendt, hvilket blandt andet skyldes, at genanvendelsesprocessen nedbryder tekstilfibrene betydeligt, som derfor mindsker kvaliteten undervejs. Men Levi’s direktør for bæredygtighed, Michael Kobori, er positiv. Ifølge Climate Action, er han sikker på, det nok skal lykkes for brandet at knække koden og opretholde deres høje kvalitet, på trods af den nye produktionsmetode.

En virtuel kundeoplevelse
Foruden Levi’s bæredygtige ambitioner, har brandet netop lanceret en ny online oplevelse, hvor deres kunder kan få et eksklusivt indblik i mærkets jeans-produktion, kaldet Eureka Innovation Lab 360° Experience.

Brandet har siden 2013 haft et mindre fabrikslaboratorium i San Francisco, hvis hovedsaglige funktion er at udvikle denim, så innovativt som muligt. Og nu indbyder Levi’s forbrugerne til at se med egne øjne, hvordan deres denim fremstilles i alle dele af processen, både syning, vask og skrædderarbejde. Hele verden kan se med, og få en virtual reality tur igennem innovationslaboratoriet, hjemme fra egen stue.

Den nye lancering er dog også en del af en salgsstrategi for denimvirksomheden. Kunderne har nemlig mulighed for at købe produkterne igennem det virtuelle laboratorium, der allerede nu kan prøves, på Levi’s egen hjemmeside.