Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Økonomi, Udland

DM&T-direktør: Negativ omtale kan skade Bangladesh’ tekstilindustri

CEO for DM&T, Thomas Klausen, var blandt talerne ved dette års Dhaka Apparel Summit, der arbejder på at skabe bedre vilkår for Bangladesh’ tekstilarbejdere.
CEO for DM&T, Thomas Klausen, var blandt talerne ved dette års Dhaka Apparel Summit, der arbejder på at skabe bedre vilkår for Bangladesh’ tekstilarbejdere.

BGMEA (The Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association), som er den største brancheorganisation i Bangladesh’ tekstilindustri, har netop afholdt Dhaka Apparel Summit for anden gang i hovedstaden. Topmødet har til formål at bidrage til en positiv udvikling i den bangladeshiske tekstil- og beklædningsindustri, og kan ses i forlængelse af Rana Plaza-katastrofen i 2013, hvor en tekstilfabrik kollapsede og mere en tusind mennesker mistede livet.

Siden da har der været iværksat en række initiativer for at højne sikkerheden på landets mange fabrikker, men alligevel er det stadigvæk de negative historier, der fylder i medierne. Senest er det arbejdskonflikten i Ashulia-området, der er løbet med overskrifterne, hvor de ansatte gik på gaden for at demonstrere og kræve højere løn. Det faldt ikke i god jord, og regeringen i Bangladesh fik efterfølgende massiv kritik for den hårde kurs, de mødte både demonstranter og fagforeningsfolk med. Foruden den negative omtale i medierne, medførte episoden, at en række internationale modevirksomheder heriblandt H&M, Inditex og C&A, meldte afbud til dette års Dhaka Apparel Summit, for at lægge pres på regeringen.

Danske DM&T valgte dog fortsat at bakke op om topmødet, og sendte administrerende direktør Thomas Klausen på talerstolen, med ønsket om at påvirke den bangladeshiske tekstilindustri i den positive retning.

Negativ omtale kan koste industrien dyrt
Foruden Dhaka Apparel Summit, er mange positive initiativer skudt i vejret, for at forbedre tekstilindustrien i Bangladesh. Dansk Erhverv/WEAR, Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil har herunder lanceret Step Up-projektet, der skal styrke både produktivitet og CSR-arbejdet i landets tekstilindustri. 

Ifølge Thomas Klausen har Bangladesh derfor en unik mulighed for at udnytte konkurrencefordelene i de forskellige positive tiltag, men de mange negative historier, der florerer i medierne, kan have den modsatte effekt:

”Min største bekymring, når vi taler om beklædningsindustrien i Bangladesh, er, at de førnævnte muligheder og den unikke chance, de medfører, bliver sprængt til atomer af de historier, vi hører i medierne,” sagde Thomas Klausen og fortsatte:

”For at kunne udnytte de muligheder, industrien i Bangladesh står med, appellerer vi derfor til, at arbejdere – uden skelnen – har ret til at tilslutte sig eller oprette fagforeninger efter eget valg og til frit at forhandle overenskomster, ligesom deres repræsentanter ikke må blive diskrimineret. Det er langt lettere at samarbejde med fagforeningerne end at modarbejde dem – det ved vi af erfaring,” sagde Thomas Klausen.

De vedvarende uroligheder og den negative omtale kan desuden ramme industrien i landet på pengepungen, forklarer den administrerende direktør:

”Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er op og ned i de episoder, der har været i de senere måneder. Men medierne har en magtfuld position, som kan ændre forbrugernes krav til en boykot på meget kort tid, og det kan tvinge brands til at trække sig fra ellers fantastiske produktionslande,” sagde Thomas Klausen.

Samarbejde om en bedre fremtid
Hvis den bangladeshiske tekstilindustri skal bevæge sig i en endnu mere positiv retning, er det afgørende, at indkøbere fra vestlige lande samarbejder med leverandørerne i Bangladesh om at skabe en bæredygtig udvikling, mener Thomas Klausen:

”Både leverandører og indkøbere er nødt til at gentænke deres måde at gøre forretning på. Vi er nødt til at blive enige om, hvad vi mener med ansvarlig forretningsdrift og finde fælles fodslag,” sagde han afsluttende.

Læs den fulde historie på DM&T’s hjemmeside, her.