Facebook Abonnér
15:01
|
19.10.2017
zalando,show

Zalando har vokseværk

Den tyske internetgigant fortsætter sin enorme vækst, hvilket endnu en gang er blevet slået fast med fremlæggelsen af deres årsregnskab og en plan om at udvide forretningen yderligere.

| Udland Økonomi | af Henrik Ralf Nielsen

Vi kunne tilbage i januar fortælle, at Zalando oplever stor fremgang. De kunne for første gang præsentere en omsætning på over én milliard euro, i deres regnskab for sidste kvartal af 2016, samt en omsætning på 3,6 milliarder euro, hvilket svarer til 27 milliarder danske kroner. Men nu kan virksomheden yderligere evaluere på regnskaberne fra 2016 – og den gode stime fortsætter.

Zalandos har netop offentliggjort deres nyeste regnskab, som viser en fremgang i omsætningen på hele 23 procent i 2016. Dertil kan de vise et justeret EBIT resultat (resultat før renter og skat) på hele 216,3 millioner euro, hvilket svarer til 1,6 milliarder kroner.

Ligeledes har internetvirksomheden i 2016 oplevet en massiv stigning i antal handlende på deres side. I alt 20 millioner kunder, var igennem shoppen, hvilket er 11 procent mere end i 2015.

Forventer endnu mere vækst
Ledelsen forventer at fremgangen fortsætter på samme niveau i det nye år, altså en vækst på mellem 20-25 procent. Og det er især det Nordiske marked, der er i radaren hos den tyske netgigant:

“Den nordiske e-handels scene er vigtig for os, og vi ser et stort potentiale i at fortsætte udviklingen. For at imødekomme den stigende efterspørgsel og forbedre kundeoplevelsen, vil vi øge vores tilbud i markederne i løbet af 2017. Åbningen af varehuset i Sverige senere i år, tilføjelsen af nye forbruger-centrerede services, yderligere udvidelse af vores varesortiment inden for nordisk mode og styrkelsen af samarbejdet med lokale brands er vigtige elementer for fremtiden,” fortæller Kenneth Melchior, Nordic Cluster Head hos Zalando, i en pressemeddelelse.

Derudover kan Zalando fortælle, at den positive fremgang betyder, at de regner med at skabe 2000 nye jobs i virksomheden, i løbet af 2017.

Danskernes foretrukne
Zalando blev stiftet i 2008, hvor de i begyndelsen hovedsagligt solgte sko på deres hjemmemarked, Tyskland. Men siden da er virksomheden udvidet til hele Europa, herunder med åbningen af en dansk udgave af webshoppen i 2012 – og det er blevet taget godt imod. For nylig kunne FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) nemlig løfte sløret for en ny undersøgelse, som viser, at Zalando topper listen over de mest foretrukne internetsider for de tøj- og skohandlende danskere.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev