Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Teknologien indtager prøverummene

Amerikanske Oak Lab tester ’intelligente spejle’, som skal optimere kundeoplevelsen i fysiske butikker og erobre detailhandlens faldende fortjeneste tilbage fra onlinekonkurrenter.
Amerikanske Oak Lab tester ’intelligente spejle’, som skal optimere kundeoplevelsen i fysiske butikker og erobre detailhandlens faldende fortjeneste tilbage fra onlinekonkurrenter.

I sidste uge offentliggjorde Teknologisk Institut planerne om at åbne et nyt demonstrationscenter, der blandt andet har til formål at vise detailhandlen, hvordan de kan applikere nyttig onlineteknologi til at optimere salg i fysiske butikker. I den forbindelse sagde Jan Overgaard, sektionsleder for digitalisering og logistik på Teknologisk Institut, til Business.dk:

”Hvor e-handelen vokser med 20 procent årligt, er handelen i fysiske butikker for nedadgående, og butiksdøden rammer især i udkantsområderne. En netbutik er i stand til at indsamle mange oplysninger om kunderne: hvor de kommer fra, hvad de kigger på, og hvad de køber mest af. Indehaverne af fysiske butikker kan også udnytte data til at optimere deres salg, men de har brug for at se, hvordan man helt konkret gør, inden de går ud til en leverandør.”

En af de tilbagevende udfordringer i mødet mellem mode og teknologi er den succesfulde integration af de to. Indtil nu har meget få modevirksomheder formået at bruge teknologi til andet end en sjov gimmick, frem for et funktionelt værktøj, som både gavner brands og forbrugere. Men et af de steder, der kan vise sig nyttig at sætte ind, er i prøverummene, nærmere bestemt spejlene. Lige nu tester blandt andre Ralph Lauren og Rebecca Minkoff et såkaldt ’intelligent prøverum’ af, for undersøgelser viser, at der er syv gange så stor chance for, at folk køber noget, hvis de har været en tur i prøverummet, sammenlignet med, hvis de blot har gået rundt i butikken. Det skriver Bloomberg.

Det intelligente prøverum kan både hjælpe forbrugerne med at prøve tøjet på virtuelt ved hjælp at en touch-skærm på spejlet, og vejlede ved at foreslå accessories til outfittet. Findes den rigtige størrelse ikke i butikken, kan det bestilles hjem via prøverummets skærm, ligesom betalingen foregår via telefonen. Dertil kommer, at der er mulighed for forskellige sprogindstillinger, således at det også tilgodeser handlende turister.

Oplevelsen bliver privat og anonym, og forbrugeren kan gøre det hele selv; en fordel for de introverte kunder, siger Rebecca Minkoff-CEO, Uri Minkoff, til Bloomberg.

Samtidig indsamler det intelligente prøverum en masse data, som virksomheden kan bruge i produktudviklingen – eksempelvis prøvede 70 kunder en læderjakke hos Rebekka Minkoff, hvor alle spurgte efter en anden størrelse, og ingen købte den. Der var altså et problem med pasformen, som Rebecca Minkoff kunne justere på baggrund af den indsigt, prøverummet gav.

Det er San Francisco-firmaet Oak Lab, der står bag spejlene. Det er Oak Labs håb, at de kan være med til at optimere de fysiske butikker, sådan de ikke taber mere terræn til onlinehandlen, end de allerede har gjort.