Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

POP Copenhagen satser igen på hjemmemarkedet

Mikkel Kristensen & Kasper Henriksen har længe haft international succes med deres brand, men nu skal der både bruges tid og økonomi på at relancere brandet på den danske modescene.
Mikkel Kristensen & Kasper Henriksen har længe haft international succes med deres brand, men nu skal der både bruges tid og økonomi på at relancere brandet på den danske modescene.

Det danske dame- og herretøjsmærke, POP Copenhagen startede tilbage i 2005 som et festkoncept i det københavnske natteliv. Siden da er brandet blevet veletableret på udenlandske markeder, men nu er tiden kommet til at slå rødder herhjemme også – et fokus, de ellers ikke har haft længe, fortæller ejere og stiftere, Kasper & Mikkel.

 Hvilke konkrete konsekvenser har det haft, at I tidligere har haft mindre fokus på jeres hjemmemarked?
”Der har ikke været nok fysiske butikker at finde vores brand i herhjemme, og det påvirker selvfølgelig kendskabet og opmærksomheden omkring mærket, hvilket er det, vi gerne vil lave om på nu. Nu er tiden og økonomien der til at gøre en indsats for at blive etableret på hjemmemarkedet. Det har vi valgt at gøre gennem en relancering og logo- og navneændring (fra POPcph til POP Copenhagen red.), som klarere skal kommunikere, hvor vi kommer fra – både geografisk og brandmæssigt. Hertil har vi ansat en dansk sælger, som et led i at etablere POP på det danske marked.

Vi har altid set POP som et internationalt brand, og gik fra starten efter designbutikker i Danmark, Sverige, England, Tyskland & Holland. Selvom vi fik nogle spændende butikker herhjemme, såsom Normann Copenhagen, Stig P, Nag, Magasin og Stylepaste, gik det simpelthen hurtigere i udlandet – specielt i Tyskland. Så vi valgte at fokusere tiden, hvor den var bedst brugt. Nu er Tyskland vores hovedmarked efterfulgt af Schweitz, Benelux og Danmark.”

De fleste sørger for at være solidt konsolideret på nærmarkeder, inden de kigger til udlandet – hvad har det betydet, at I er startet omvendt?
”Vi har fra begyndelsen været et internationalt mærke og ikke et dansk mærke, der er blevet internationalt, og vi mener faktisk, at idéen om, at man skal have hovedfokus på sit nærmarked, er lidt forældet, da verdenen er blevet så lille. Vi har altid haft internationale aspirationer, og for os var det lidt det samme, om det var en butik i Aarhus eller Berlin. Og når man er i Berlin, kan man lige så godt køre videre og besøge de spændende butikker i Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen og så videre.”

Hvilken betydning har det haft for jeres forretning?
”I og med vi lagde vores fokus og kræfter, der hvor vi fik mest ud af dem, har vi haft en sund økonomi med overskud de sidste seks år. Det har samtidig betydet, at vi fra starten af skulle have en internationalt opsætning, som jeg er sikker på har styrket og modnet vores forretning. Men det er selvfølgelig en større udfordring at lave en solid PR- og marketingindsats internationalt, og det er en af grundene til, at vi vil etablere os på hjemmemarkedet, hvor kommunikationsvejene er kortere og vores netværk er stærkere.”

Er det anderledes at skulle ind på det danske marked nu, end da I startede op?
”Det er på den ene side sværere, og på den anden nemmere. Det er nemmere, da vi kommer med en større viden, en skarpere identitet og et stærkere produkt. Men det er også sværere, da vi det ikke har samme nyhedsværdi, som et helt nyt mærke. Det er en af grundende til den relancering, vi er i gang med nu.”

Hvordan er modeugen gået, i forhold til jeres nye fokus på det danske marked?
”Når vi ser tilbage på den netop overståede modeuge, kan vi tydeligt mærke, at det bar frugt at ryste posen og tage nogle nye initiativer. Vi udstillede på CIFF i Style Setters og var rigtigt tilfredse med både trafik og atmosfæren. Vi har arbejdet målrettet med en række udvalgte danske butikker, som vi gerne vil samarbejde med – en del af dem har taget POP ind, og andre har fået vækket interessen på bagrund af vores relancering. Messer er lidt et ekstra initiativ for os, da vi hovedsageligt besøger de kunder vi arbejder og vil arbejde med. Men det er stadig en oplagt mulighed for os at møde nye kunder på – og vi fik også en del gode overraskelser denne gang. Vi glæder os til sommer, hvor vi ved flere indkøbere fristes til at tage til København.”