Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Libertine-Libertine: italienske indkøbere forstår vores tilgang til markedet

Både Pitti Uomo og White har vist sig som særdeles givende messer for de danske brands, som har været afsted i ugens løb.
Både Pitti Uomo og White har vist sig som særdeles givende messer for de danske brands, som har været afsted i ugens løb.

En række danske brands har i denne uge gæstet herremodeugen i Italien og haft messestande på Pitti Uomo i Firenze og Revolver inside White i Milano – et samarbejde mellem den danske og italienske messe.

Revolver har haft en håndfuld danske brands med på White. Blandt andet Journal og Libertine-Libertine, som er tilfredse med messedeltagelsen, og hvis forventningerne blev indfriet.

”Det er første gang, at Journal er med på Revolver inside White. Det var yderst interessant for vores brand at deltage, da vi i forvejen har en udbredt international distribution, på andre markeder end de sydeuropæiske. Vi fik nogle ret interessante og konkrete kontakter til indkøbere fra de japanske stormagasiner SHIPS og TAKASHIMAYA. Specielt vores samarbejde med Randers Handsker optog TAKASHIMAYA. Der var også lokale, italienske butikker på besøg, der er interesseret vores koncept,” siger medejer af Journal, Jannik Heide.

Libertine-Libertines grundlægger og CEO, Rasmus Bak, kan også fortælle, at de i samarbejde med deres italienske distributører har fået åbnet en god håndfuld nye kunder og et tilsvarende antal showroom-fremvisninger efter messen. Ud over tilfredshed med egen indsats, er han tilfreds med messe-samarbejdet:

”Jeg har stor respekt for Revolver-organisationens arbejde med at implementere og skabe en langsigtet, messeplatform i Milano, som udover at supporte vores distributører lokalt, også kan blive en vigtig destination, hvor vi kan møde internationale kunder og fremtidige samarbejdspartnere,” siger Rasmus Bak.

Pitti er god som kontaktflade
Sales Executive hos læderbrandet, Royal RepubliQ, Morten Kristiansen, fortæller at Pitti Uomo en god messe at være på, fordi at brandet kan møde og profilere sig overfor alle de vigtige og for dem rigtige indkøbere.

”Vi skriver ordrer, men det er ikke det primære fokus. Som kontaktplatform er Pitti Uomo super effektiv. Vi har fået en masse gode, nye kontakter på messen og sat møder op med butikker, vi på sigt gerne vil ligge i. Den direkte salgseffekt af messen er derfor svær at udtale sig om allerede nu, for ordren skal lukkes, før vi fejrer et salg,” forklarer han.

Den italienske herremodeuge har en god timing, mener både Journal og Royal RepubliQ. Også Rains ser en fordel i tidspunktet:

”Vi vælger at være på messe i Firenze og Milano, blandt andet fordi de ligger først på sæsonen. Det er et godt udgangspunkt for at være i dialog med internationale indkøbere, som man ofte møder igen på messer rundt omkring i verden i løbet af en sæson. Derudover fungerer det godt for os, at være på de samme messer, fordi det skaber en bedre synergi sammenlignet med, hvis vi skiftede messe fra sæson til sæson. Det er en fast del af vores strategi at være kontinuerlige,” siger forretningsudvikler, Philip Lotko, og uddyber, at Italien er interessant, fordi der på Pitti-messen er mange forskellige besøgende – både store department stores og mindre butikker, og messen giver derved mulighed for, at man kommer i kontakt med mange slags indkøbere.

Messens timing er vigtig
Også Rasmus Bak fra Libertine-Libertine ser fordele ved Sydeuropa.

”Det italienske marked er komplekst, og vi behøver lokale samarbejdspartnere for at holde det ved lige og sørge for den rigtige profilering. Der er også et stort fokus og krav om kvalitet hos de italienske indkøbere, hvilket passer godt til vores approach til markedet,” siger han.

Jannik Heide fra Journal oplever, hvordan økonomien i landet spiller ind:

”Sydeuropa, herunder også Italien, er i nogle regioner mere mærket end andre og især sammenlignet med Skandinavien, som har en mere stabil økonomi. Det er mit indtryk, at de store byer har nogle internationale ”metropol”-butikker, der følger de internationale tendenser. Derudover er købekraften meget forskellige fra nord til syd, alt efter hvor indkøberne kommer fra.”

Den kommende periode står også på messer, sæsonen ud skal Rains blandt andet på messe i New York, London og Berlin, sideløbende med at de har showroom i Paris og på andre markeder.

Derudover skal Royal RepubliQ på messe i Berlin og København.

”Vi er jo et dansk brand og vil gerne støtte om den danske modeuge,” siger Morten Kristiansen.