Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tilbageblik 2016: Udsalg, udsalg og mere udsalg

De danske modebutikker var generelt splittede når det kom til at følge udsalgsstrømmen eller sætte foden ned og gøre oprør mod udviklingen.
De danske modebutikker var generelt splittede når det kom til at følge udsalgsstrømmen eller sætte foden ned og gøre oprør mod udviklingen.

Flash-sale, Black Friday, Singles Day, Cyber Monday, Super Saturday, arkivbutikker, mid-season sale – udsalg har efterhånden mange navne. Hvor nedsat tøj en gang var dikteret af årstiden, er der i dag snarere tale om en mere eller mindre konstant tilstand i detailhandlen. Faktisk vil mange nok hævde, at det er svært at definere hvornår en udsalgsperiode slutter og en anden begynder. Men en ting er sikkert:  der er stor uenighed blandt de danske modevirksomheder om, hvordan man skal tackle udviklingen.

I januar 2016 spurgte Fashion Forum en række butikker og brands, på et tidspunkt, hvor de stod med begge ben midt i januarudsalget, hvordan de håndterede situationen.

Nogle, som Nué Group, forsøgte at holde fast i det traditionelle-to-gange-om-året-udsalg, hvilket i en del år har betydet, at de først har nedsat deres varer næsten en måned efter størstedelen af resten af branche.

Både Gannis direktør, Nicolaj Reffstrup, Stig P-ejer, Anders Schroll, mente at udsalg kan tjene som et effektivt redskab i detailhandlens værktøjskasse, fordi det er en hurtigt måde, at frigøre noget likviditet på. Men ingen af dem fandt udsalgssituationen holdbar som den er, og begge tog afstand fra det tempo hvormed det hele foregår i. 2015s Black Friday var stadig frisk i hukommelse i januar 2016, og alle adspurgte dengang, tog stærk afstand fra konceptet.

Da november måned oprandt og Black Friday bankede på døren, delte fænomenet vandene herhjemme. En rundspørge blandt en del af landets brands og butikker viste, at ca. en fjerdedel var imod udsalgsdagen men afholdte den alligevel, en fjerdedel hilste det velkommen, en fjerdedel forholdte sig afventende for at se, hvad omkringliggende butikker ville gøre, og sidste del tog helt afstand og nedsatte ikke sine vare eller brugte dagen til at fange forbrugerens opmærksomhed til at sætte fokus på velgørenhed og bæredygtighed.

Globalt set var Black Friday kun overgået af det kinesiske fænomen, Singles’ Day, som mange spår så småt vil begynde at gøre sit indtog i den europæiske detailhandel. Så er der endnu et udsalgsfænomen at se frem til.