Facebook Abonnér
12:01
|
21.02.2017
son_of_tailor Foto: Son Of a Tailor

Når crowdfunding skyder modebrands i gang

Danske iværksættere anvender i større grad crowdfunding som strategi til at skaffe kapital i virksomhedens opstartsfase, og modebranchen er ingen undtagelse, viser ny rapport.

| Strategi Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

Crowdfunding er i den grad blevet et buzzword i modebranchen, og flere opstartsvirksomheder anvender metoden til at skaffe kapital – en udfordring, de fleste modebrands kæmper med. De danske crowdfunding-projekter spænder vidt, fra strik produceret af indsatte i kvindefængsler i verdens fattigste lande til en abonnementsordning for kvalitets-herreundertøj.

2016 har især været et eventyrår for crowdfunding, og året hvor metoden for alvor slog igennem. Tilsammen har danske projekter rejst mere 46 mio. kroner, hvilket er en stigning på 250% sammenlignet med 2015. Kategorien tøj og accessories står for lige knap fire millioner. Det viser en ny rapport fra Dansk Crowdfunding Forening, der er sin første af sin slags, og undersøgelsen bygger på analyser af kapital rejst på platformene Kickstarter, Indiegogo og Boomerang.

Formand for Dansk Crowdfunding Forening, Frederik Ploug Søgaard, fortæller om præmisserne for et vellykket crowdfunding-projekt i modekategorien:

”Hvis du ’bare’ vil lave et nyt tøjmærke, kaster du dig ud i direkte konkurrence med de andre spillere på markedet, og markedet er blodrødt. Skal dit modebrand have succes med crowdfunding, så skal du lave noget, der er usædvanligt. Produktet eller aspekter ved det skal være innovativt, for netop innovationsdelen er det, som folk stiller krav til, når de vælger at støtte et projekt,” siger han.

Frederik Ploug Søgaard nævner blandt andet danske Carcel som et godt eksempel på et Kickstarter-projekt, der har fået succes på grund af deres unikke produktionsprocesser – Carcel får produceret sine strik af fængslede kvinder i Peru, som man kunne læse om på Fashion Forum i november. Siden 25. oktober i år har projektet indsamlet lidt over 350.000 kroner via Kickstarter.

Lad ikke produkt tage al opmærksomheden
Men produktets egenskaber er ikke nok til at skabe succes med crowdfunding, for selve præsentationen er også altafgørende, og her skal produktet ikke stjæle alt rampelys.

”I præsentationsvideoen skal du ikke nørde detaljer og være helt forelsket i dit eget produkt. Du skal være transparent og levere den gode historie, som folk lynhurtigt kan afkode, for du skal overbevise folk om, at du og teamet er engagerede og kan leve op til det, I lover – eksempelvis i forhold til produktion, kvalitet og levering,” siger Frederik Ploug Søgaard.

Kombinationen af vellykket historiefortælling og et innovativt produkt har skaffet Organic Basic over en millioner kroner til deres SilverTech-linje – herreundertøj, sokker og t-shirts – et af årets bedste crowdfunding-kampager i modekategorien, og Fashion Forum interviewede medgrundlægger Christoffer Immanuel om tilbage i juni i år. Faktisk var kampagnen så stor en succes, at de fire stiftere bag brandet nu er klar til at prøve kræfter med det amerikanske marked og flytter for en stund til San Fransisco – det skriver Business.dk.

Kendskab er dog endnu et fokus, der ikke skal undervurderes i crowdfunding-processen, understreger Frederik Ploug Søgaard:

”Mediedialog og benhårdt PR-arbejde er også en af de ting, man skal afsætte tid og ressourcer til, og ikke bare i opstartsfasen, men undervejs i hele forløbet skal ens kanaler, ens netværk og medierne varmes op og holdes engageret.”

En udvikling, der ikke er til at overse
Som det også fremgår af analysen af Dansk Crowdfunding Forening, så er den type kapitalfremskaffelse i rivende udvikling, og iværksættere, der ellers kan være nødsaget til at pantsætte og investere alle deres ejendele og opsparing, har med crowdfunding bedre vilkår for at starte virksomhed.

Danske Bank har også indset, at fremtidens potentielle storkunder er drevet af andre forretningsmodeller, end dem, der gør sig gældende i dag. I starten af 2017 lancerer Danske Bank derfor en ny afdeling – Danske Bank Growth – som skal rådgive opstartsvirksomheder med digitale forretningsmodeller og støtte virksomheder i deres internationale ekspansion.

“Vi skal ændre vores tankegang omkring nystartede virksomheder, hvis vi ønsker at bygge relationer og forstå, hvad iværksættere har behov for,” siger innovationschef for erhvervsområdet i Danske Bank, Klavs Hjort til Børsen.

Initiativet af Danske Bank står ikke alene, da banken sidste år lancerede portalen, Thehub, som hjælper iværksættervirksomheder med rekruttering, mulighed for at finde investorer og ‘best practice’-værktøjer. På den måde er banken i kontakt med virksomhederne før, de har mulighed for at låne.

Af andre danske crowdfunding-projekter, der er kommet godt fra start, kan nævnes løbebrandet Doxa, skræddersyede t-shirts fra Son of a Tailor og tøjbrandet AMOV.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev