Facebook Abonnér
07:32
|
19.11.2017
kasper_rorsted_adidas_group_01_167 Foto: Adidas Press

Dansk Adidas-direktør vil give Nike modstand

Administrerende direktør for Adidas, Kasper Rørsted, fortæller, at hans ambition for Adidas er at give Nike kvalificeret modstand, og det kræver en turnaround i USA.

| Strategi Udland | af Karoline Kaae Svendsen

For første gang siden sin ansættelse hos Adidas i august tager administrerende direktør, Kasper Rørsted, bladet for munden og fortæller den tyske avis, Handelsblatt, om sine ambitioner for virksomheden. Der skal ikke ske en revolution, men der skal ske ændringer, og fokus er på det amerikanske marked, hvor Adidas’ forretning skal vendes. Det skriver Berlingske Business.

Men konkurrenten Nike sidder tungt på tronen i USA og resten af verden, og de har en omsætning på 215 mia. kroner sammenlignet med 140 mia. kroner hos Adidas. For at vokse på det amerikanske marked har Adidas foretaget store investeringer, og resultaterne begynder at vise sig i form af højere vækst end konkurrenterne.

Kasper Rørsted udtaler til Handelsblatt, at selvom det kører bedre for virksomheden i USA, så er de ikke tilfredse endnu. Planen er at få en større del af kagen – ikke at overtage Nikes position på verdensmarkedet:

”Jeg ved ikke, om det tidligere har været et mål her. Min opgave er en anden: Jeg vil først og fremmest vinde markedsandele og få marginen til at vokse,” siger Kasper Rørsted til Handelsblatt.

Adidas-koncernen har valgt at adskille Reebok og Adidas, fordi det har tidligere været en udfordring for koncernen, at de to brands er drevet under samme tag. Beslutningen giver Adidas-brandet mulighed for at kunne fokusere på at vækste i USA.

Det amerikanske marked er dog ikke det eneste fokusområde for Kasper Rørsted. Digitaliseringen skal også fremskyndes internt i virksomheden og i forhold til kunderne. Derudover skal Adidas forbedre sin talentudvikling, for det er nødvendigt, når virksomheden vokser hurtigt, og medarbejdersammensætningen er ung. I talentudviklingen ligger også et mål om at få flere kvinder i topledelsen – og at få det første kvindelige bestyrelsesmedlem i 2017.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev