Facebook Abonnér
02:37
|
24.05.2017
HM_20 Foto: H&M

Her er verdens mest værdifulde modebrands

Louis Vuitton og H&M ligger side om side på listen over verdens mest værdifulde brands.

| Udland Viden | af Karoline Kaae Svendsen

Hvert år udgiver analysevirksomheden Interbrand listen over verden mest værdifulde brands, og listen for 2016 er netop offentliggjort. Over 10% af verdens mest værdifulde brands er fra modebranchen, og analysen viser, at der er plads til det meget dyre som for eksempel Louis Vuitton og det mere tilgængelige fra H&M og Zara.

Ser vi på beklædning- og luksuskategorien skal vi til plads nummer 19, hvor Louis Vuitton er placeret, med H&M lige i hældene på en 20. plads. Zara, der ligger nummer 27, har oplevet en fremgang i værdi på 19% i forhold til sidste år, hvilket er den største fremgang blandt modebrands.

Dior er ny på listen med sin 89. plads, og Ralph Lauren sikrer sig en plads på listen, selvom de går 12% tilbage og ender på en 98. plads.

Andre modebrands inden for beklædning og luksus er Hermès, Gucci, Prada og Burberry samt Cartier og Tiffany & Co.

Nike og Adidas er placeret på en henholdsvis 18. og 60. plads, og Nike slår derved Louis Vuitton. Selvom Nike ikke lige frem behøver føle sig truet på placering, er Adidas’ værdi ifølge Interbrands steget med 16% sammenlignet med Nikes fremgang på 9%.

Rangeringen og værdisætningen af verdens brands sker ud fra en analyse af den finansielle performance af brandets produkter og service; af den rolle, som brandet spiller i købsbeslutningen; og brandets konkurrencemæssige styrke.

Listen over de mest værdifulde brands tæller virksomheder inden for en lang række brancher som for eksempel teknologi, medier, FMCG(Fast Moving Consumer Goods), elektronik og logistik. Apple, Google og Coca Cola sidder tungt på første-, anden- og tredjepladsen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev