I dag udkommer britiske Vogue – uden modeller
I novembernummeret, der har titlen ’The Real Issue’, har magasinet skiftet modellerne ud med eksempelvis en CEO og en is-entreprenør.Vogue er kendt for at lægge side til nogle af modebranchens største modeller igennem tiden. Men nu bryder chefredaktør på britiske Vogue, Alexandra Shulman, med denne konvention i novembernummeret, som er en såkaldt model-fri-udgivelse. Det vil sige, at helt normale kvinder pryder samtlige af magasinets egenproducerede sider, skriver The Industry.
Historikeren, Shumi Bose, poserer i Max Mara, mens kreativ direktør hos Hello Love Studio, Jane Huthison, er klædt i Stella McCartney og grundlægger af La Grotta Ices, Kitty Travers, er iklædt Hermès. Dette er blot et udpluk af de kvinder, som midlertidigt er trådt i modellernes sko og viser efterårets samt vinterens kollektioner frem. Om tiltaget fortæller Alexandra Shulman, der i år kan fejre 25-års jubilæum som chefredaktør, til The Telegraph:
”Jeg føler, at kvinder, der er i magtpositioner eller arbejder i erhvervslivet, bør kunne hengive sig til deres interesse for tøj og mode, uden at det synes enten useriøst eller som om, de ikke går nok op i deres job,” lyder det fra chefredaktøren.
Dog viger forsiden ikke nær så meget fra normen. Her er det den britiske skuespiller, Emily Blunt, der lægger ansigt til. Men det forsvarer Alexandra Shulman ved at forklare, at skuespilleren spiller en helt normal kvinde i filmen, The Girl on the Train, som har præmiere i USA i denne måned.
I sin tid ved roret har Alexandra Shulman før udfordret modebranchens konventioner. I 2009 skrev hun et brev til nogle af branchens store designere, hvori hun påpegede, at de sample-pieces, de blev tilbudt til skydninger, var alt for små. Og nu langer hun ud efter branchen igen. Nogle designeres PR-ansatte ville kun låne tøjet ud til novembernummeret, hvis de kunne godkende non-modellens look. Ikke desto mindre påpeger chefredaktøren til mediet, at modebranchen generelt er blevet mere alsidig.
Med dette initiativ tager britiske Vogue, som i år fejrer sin 100-års fødselsdag, del i en bølge, hvor modeller erstattes af en mere divergent gruppe af mennesker. For eksempel valgte amerikanske J.Crew at sende deres ansatte i alderen 13 til 70 år på catwalken i stedet for modeller til modeugen i New York, melder The Telegraph.