Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

ZARA lancerer deres første bæredygtige linje

Det spanske high-street brand har netop lanceret en tøjlinje bestående af miljøvenlige materialer. Det er et længe ventet tiltag, påpeger udviklingsdirektør i DAFI.
Det spanske high-street brand har netop lanceret en tøjlinje bestående af miljøvenlige materialer. Det er et længe ventet tiltag, påpeger udviklingsdirektør i DAFI.

De konkurrerer på flere parametre – blandt andet på omsætningen – og nu gør fast fashion giganten, Zara, konkurrenten, H&M, efter med lanceringen af et udvalg af tøj, som er produceret udelukkende på materialer, der er miljøvenlige.

Mens H&M lancerede deres Conscious kollektion tilbage i 2012 og Gina Tricot overgik til kun at bruge økologisk bomuld i 2014, mener udviklingsdirektør hos DAFI, Jonas Eder-Hansen, at tiltaget var på tide.

“Det har overrasket mig, hvor lang tid det har været undervejs – især taget i betragtning af, hvor hurtigt Zara ellers arbejder normalt, når de omstiller produktionsprocesser fra den ene dag til den anden for at følge de seneste trends,” fortæller han.

De materialer, som ZARAs nye linje vil bestå af, er primært økologisk bomuld, genanvendeligt uld og tencel, som er et genanvendeligt materiale lavet af træcellulose, skriver Glossy.com. Ifølge selvsamme medie, beretter Zara, at processen bag den økologiske bomuld bruger 90 procent mindre vand end normalt bomuld.

Jonas Eder-Hansen fremhæver Zara for deres arbejde med nedbringelse af CO2-udledningen i deres butikker og understreger, at det er godt at se, at fokus nu også er specifikt på produktet og materialevalg.

”Netop materialevalg er jo noget som DAFI har haft fokus på siden vi åbnede vores materialebibliotek for bæredygtige metervarer, Fabric Source,” slutter han.