Bæredygtige designere slutter sig til Røde Kors
To designstuderende på 7. semester fra Københavns erhvervsakademi samarbejder med hjælpeorganisationen Røde Kors om nyt designkoncept.De to studerende i bæredygtig mode Michelle Bjerregaard og Brittany Malvinos lancerer deres første kollektion under navnet Re.Imagine i dag, i butikken Pop-Up Copenhagen. Kollektionen ’Redefining Lines’ er et nyt initiativ til at fremme bæredygtig mode og samtidig går pengene til et godt formål. Ideen til projektet er de to designstuderendes, som har kontaktet Røde Kors for at indgå et samarbejde. Røde Kors har stillet deres lager af brugt tøj til rådighed og selve processen har af den årsag været vendt på hovedet:
”Vi har udelukkende anvendt genbrug og redesigning til at producere kollektionen. Hvor man normalt vil tegne skitser af hver style som det første, har vi kigget på materialerne og dernæst designet tøjet,” forklarer Michelle Bjerregaard.
Ifølge Michelle Bjerregaard findes der alt for meget fast fashion, der hele tiden får forbrugeren til at udskifte sin garderobe. Det forsøger designerne bag Re.Imagine at modarbejde:
”Vi har redesignet genbrugstøjet til at være ’one-of-a-kind’-pieces, så det forhåbentligt får længere levetid ude hos den enkelte forbruger. På den måde er forbrugeren også med til at spare på ressourceforbruget,” siger Michelle Bjerregaard.
Gensidigt samarbejde
Tankegangen om at minimere ressourceforbruget hænger sammen med mange af Røde Kors andre forbrugerrettede tiltag, der alle fremmer bæredygtig mode. Tiltag som modemagasinet ’STIL’, ’Røde Kors Modeblog – mode med omtanke’ og butikken ’Fremtiden’ på Nørrebrogade er med til at understrege organisationens budskab, som Re.Imagine også ønsker at promovere.
”Samarbejdet med Røde Kors styrker vores brands troværdighed og stemmer samtidig rigtig godt overens med Røde Kors’ arbejde. Vi har under hele forløbet ønsket at være med til at sprede deres budskaber,” siger Michelle Bjerregaard.
Michelle Bjerregaard fortæller, at de to designstuderende vil fortsætte brandet Re.Imagine, og fremadrettet lave streetwear på bæredygtig vis.