Danskerne har i juli måned været tilbageholdende, når det kommer til køb af tøj. Det viser nye tal, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort. Tallene viser endvidere at salget af beklædningsvarer mv fra maj til juli i år er lavere end samme periode sidste år.

Sammenlignet med sidste år er det samlede detailsalg lavere i år end sidste år, og beklædning trækker denne statistik ned. Det samlede detailsalg for juli måned var 0,6 % lavere end måneden forinden, og i kategorien beklædning er faldet på 2,8 %. Til sammenligning steg salget af fødevarer og andre forbrugsvarer.

Men selvom der fra juni til juni er sket et fald inden for beklædning, skal det samlede billede for året tages med i betragtning. April, maj og juni var årets bedste måneder med de højeste indekstal, og sammenligningsgrundlaget er derfor højt. Det ændrer dog ikke ved, at juli har årets næstlaveste indekstal.

En rapport fra Dansk Erhverv viser, at forbrugertilliden har været svagt faldende i 2016, og at dankortomsætningen også faldt i juli. Men bedre tider kan være på vej.

Betingelserne for et højere privatforbrug er tilstede
Rapporten fra Dansk Erhverv viser nemlig samtidig, at ledigheden er faldet fra maj til juni i år, og at beskæftigelsen er steget over de sidste 12 måneder, hvilket giver overskud og sikkerhed i økonomien. Dette ses dog ikke i forbrugsniveauet for juli,  men ifølge eksperter er der grund til optimisme for årets sidste kvartal.

“Særligt stigende beskæftigelse og lidt ekstra i lønposen, også efter inflationen, indikerer, at detailsalget vil komme tilbage på sporet og fortsætte med at stige i de kommende måneder,” udtaler Makroøkonom hos Sydbank, Søren Kristensen, til Finans.dk.

Cheføkonom fra Arbejdernes Landsbank, Signe Pernille Roed-Frederiksen, lægger også vægt på, at ledighed og beskæftigelse spiller en rolle:

“Grundlæggende er betingelserne for fortsat stærkt privatforbrug til stede. Lønningerne stiger mere end priserne, og det giver forbrugerne flere penge på lommen”, siger hun til Finans.dk.

Dansk Erhverv udtrykker en smule mere skepsis i sin rapport:

“Uro rundt om i verden lægger en dæmper på humøret. Det er forbrugerne, der holder den danske økonomi gående i øjeblikket, så hvis forbrugernes gode humør stille og roligt er ved at vende, tegner det ikke for godt for økonomien fremover,” skriver Dansk Erhverv.