Woden er blandt de brands, der bruger messerne til at få ordrer i hus, og det danske sneakers-brand oplevede på messens første dag et godt flow i besøgstallet.

“Vi har 250-300 salgssteder i Danmark, og vores sælgere kan ikke nå rundt til dem alle sammen. Derfor er messerne enormt vigtige for os i forhold til at lukke handler. Der er ikke noget bedre end at sidde og skrive ordrer på messer,” siger Carsten Holm, grundlægger og medejer af  Woden. Synlighed er et andet argument for at være på messer, ifølge Woden, og her de har mulighed for at være i øjenhøjde med kunderne.

Også hos Ilse Jacobsen oplevede de mange besøgende.

“Det var en travl dag – ikke kun for vores danske sælgere, men også for vores internationale sælgere. Gæsterne var ikke kun folk, vi havde en aftale med, men også andre indkøbere. Omsætningen den første dag oversteg forrige sæson, så det er positivt,” siger Head of Wholesale, Lisette Bundgaard Poulsen.

Fokus på visuelle elementer
Herremærket Matinique har haft besøg af både nye og nuværende kunder. De har, som noget nyt i år, bygget en bar i midten af deres stand for at tiltrække messens besøgende. Den gode stemning er et vigtigt element, og en medarbejder understreger, at alle og enhver er velkommen til at kigge forbi til en kop kaffe. Matinique er ikke det eneste brand, der i år har fokuseret ekstra på den visuelle del af standen. Det har de også hos Ilse Jacobsen, hvor der er blevet gjort en dyd ud af, at deres stand repræsenterer deres brand-dna. Lisette Bundgaard Poulsen fortæller, at især amerikanske og canadiske indkøbere har været imponeret over den visuelle kvalitet på CIFF.

“For Ilse Jacobsen er messestanden som et flagship, hvor indkøberne rigtig kan mærke designet,” fortæller Lisette Bundgaard Poulsen om brandets tilstedeværelse på CIFF.

Om interessen fra internationale markeder siger hun:

“Vi har fået mange store ordrer fra svenske indkøbere – blandt andet store key accounts har været gode til at lægge ordrer. Derudover har finske og islandske indkøbere også vist interesse.”

Tillid og nærvær af afgørende for et salg
Interessen fra de nordiske lande, genkender Pia Brix, Production Manager hos Stylesnob, også.

Hos dem bliver ordrerne lagt både under og efter messen – nogenlunde ligeligt fordelt, og derudover oplever de hos Stylesnob, at flere indkøbere er blevet villige til at booke møder – og at de overholder aftalerne.

“For at sådan et setup fungerer, skal vi give os god tid til kunderne. Derfor er vi nødt til at skabe nogle gode rammer for salget, så vi kan give den bedste service. Nærvær og tillid er nøgleordene, når indkøberne skal lægge ordrer på en messe. Det virker til, at indkøberne skærer mere ind til benet end tidligere og er skarpere i deres indkøb. De skejer ikke så meget ud,” kan Pia Brix konstatere her på andendagen.